Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Preem på reklambyråjakt

Publicerad: 27 september 2021, 08:26

Gunde Svan har varit reklamansikte för Preem i Forsman & Bodenfors kampanjer.

Drivmedelsbolaget väljer ny byråpartner inom kort.


Ämnen i artikeln:

Preem

I förra veckan rapportade Resumé om hur bensinbolaget Ingo letar ny reklambyrå efter att ha samarbetat med Season 5. Även konkurrenten Preem, som i flera år samarbetat med Forsman & Bodenfors befinner sig i en upphandling. Under 2020 drog varumärket ned investeringarna i bred marknadsföring rejält till knappa sju miljoner kronor (73 mkr) enligt siffror från Kantar Sifo.

– Vi återkommer gärna när det finns något att kommunicera, skriver Preems presschef Dani Backteg till Resumé.

Preems marknadsföring har de senaste åren präglats av kunskapsintensiva satsningar. I samband med det omtalade beslutet kring en eventuell utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil investerade drivmedelsbolaget stora belopp i nativeannonsering i Bonnier News titlar. Annonskampanjen kritiserades för greenwashing av Greenpeace som genomförde flera aktioner mot företaget i Sverige. Under hösten 2020 tog konflikten att abrupt slut när Preem drog tillbaka sin ansökan om utbyggnad.

Genom åren har bolagets hållbarhetskommunikation kritiserats för greenwashing vid upprepade tillfällen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Preem

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.