Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Publicis bakom senaste Burger King-kampanjen – frågetecken kring samarbetet med Ingo

Publicerad: 28 februari 2022, 14:07

Publicis tycks ha kammat hem sin andra storkund på kort tid.


Ämnen i artikeln:

Burger KingPublicis GroupeNyheterIngo

Nyligen hade en rad nya reklamfilmer för Burger King premiär. I kampanjerna tycks hamburgerkedjan återgå till reklambudskap kring signaturburgaren Whopper och det faktum att Burger King grillar sina produkter. Att inte grilla hamburgaren jämförs bland annat med att ha poolpartyn utan vatten och att spela padel utan racket. I kampanjen för ”Spicy Whopper” slås det fast det inte är en ”Spicy Whopper” om det inte kommer tårar.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Filmerna är framtagna av norska Kitchen, en byrå ägd av Publicis. Att de är framtagna av Kitchen reser ytterligare frågetecken kring Burger Kings samarbete med svenska Ingo, ett samarbete som renderat i en uppsjö reklampriser och den kreativa succén Moldy Whopper. När Resumé i höstas ställde frågor om samarbetet till King Foods vd Steen Puggaard medgav han att de såg över alla affärsrelationer, inklusive de med medie- och reklambyråer. 

När Resumé nu kontaktar Sten Puggaard vill han i dagsläget inte svara på några frågor utan ber om att få återkomma vid ett senare tillfälle. Även Emma Thorp, vd på Publicis Groupe i Sverige, ber om att få återkomma. Ingen av dem dementerar uppgifterna om att Burger King och Publicis ska ha inlett ett samarbete.

Budskapet i de skandinaviska kampanjerna går helt i linje med vad Burger Kings amerikanske vd Tom Curtis berättade om häromveckan. I ett samtal med investerare berättade han att kedjan i sin marknadsföring kommit väl långt bort från sin kärna och att man framöver skulle fokusera på budskap kopplade till just Whopper och det faktum att hamburgarna är grillade.

– Det är vad som funkat för oss historiskt och jag är övertygad om att det kommer fungera framöver. Fokuserar vi på de sakerna och håller det simpelt kommer vi kunna ta ytterligare marknadsandelar, berättade han.

Skulle Kitchen och Publicis ta hem det skandinaviska Burger King-kontot hade det inneburit den andra skalpen på kort tid. I början av december vann byrågruppen Elgiganten, Nordens största reklamkonto, i vad som var en stor överraskning för många i branschen. Även där leddes det kreativa arbetet av Kitchen i Norge.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.