Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Reform Society startar mediebyrå

Publicerad: 14 November 2018, 14:05

Elias Nontini och Birgitta Pagot

Reform Society startar den digitala mediebyrån Relevance för att möta efterfrågan på ett mer integrerat arbetssätt mellan innehåll och medieköp. Byrån kommer rikta in sig på branscher med höga krav på precision och snabb distribution för innehållet.


Ämnen i artikeln:

PR-ByråerReformklubbenReform SocietyMediebyråer

Reform Society, byrågruppen som omfattar pr-byrån Reformklubben, kampanjbyrån Reform Act, datadrivna Re-think, utvecklingshuben Reform Dev och Moments, har länge sett en efterfrågan för att samla innehåll och mediestrategi.

Merparten av kunderna finns inom samhällsbyggnads- och hälsoområdet samt organisationer. Mindre och medelstora reklamköpare där precision har extrem stor betydelse. Under de senaste åren har Reform Society förfinat sina digitala kampanjmetoder för att nå vissa beslutsfattare och yrkesgrupper med större precision. Det har också funnits en frustration mot mediebyråernas affärsmodeller. Relevance kommer att erbjuda rådgivning inom programmatic, sociala medier, sökord och mejlkampanjer.

– Våra kundgrupper har utmaningar som ställer krav på skräddarsydda lösningar för medieköp. Vår ambition är att bli bra på att möta specifika kundbehov, inte i första hand att erbjuda en volymaffär, och koppla samman medieköpen med innehåll, säger Birgitta Pagot, vd på Reform Society.

– Det har funnits en frustration hos vissa kunder kring dels den låga precisionen. De nätvärksägda mediebyråerna jobbar med storskaliga lösningar för större reklamköpare. Branschen är i behov av andra mer precisa lösningar kring programmatiska köp. I andra hand finns det en skepsis mot den bristande transparens och de dolda kickbacks som har avslöjats på nätverksbyråerna de senaste åren. Flera av våra kunder är samhällsaktörer som har höga krav på Brand Safety och är väldigt måna om att inte hamna i fel kontext, säger Elias Notini som blir byråchef för den nya byrån.

Birgitta Pagot bedömer att organisationerna med störst behov av att nå beslutsfattarna med precision kommer att vara först ut i satsningen som sedan kommer att växlas upp. Mediebyrån är också tänkt att bli en mer kostnadseffektiv lösning för uppdragsgivaren med bättre insikter om målgruppen (bland annat genom datadrivna Re-Think) och mindre medieköp. Med Relevance vill Reform Society också ge kunderna full tillgång till kampanjdata, medan kampanjen pågår, inte bara när resultatet ska summeras. En annan fördel är de snabbare processerna för att få ut kampanjer.

– Vi ser att det finns en stor efterfrågan på insikter från mediebyrån kring innehållsstrategi och optimering av innehåll under pågående kampanjer. Att vara agil och kontinuerligt testa, tolka och agera på målgruppens faktiska beteende ger stora utslag i form av bättre resultat och lägre kostnader, säger Elias Notini.

I samband med uppstarten av mediebyrån rekryteras Lina Wendle från Daniel Wellington som mediestrateg för spets inom programmatiska köp.

– Vi har flera kunder, däribland fackförbund, som har stora behov att arbeta nyhetsdrivet med utspel mot medlemmarna som har relevans i samhällsdebatten. Här är snabbheten en väldigt kritisk faktor. Det spelar ingen roll om du har snabb innehållsproduktion om inte distributionen är snabb, säger Elias Notini.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.