Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Region Stockholm upphandlar byråer för nära 100 miljoner kronor

Publicerad: 7 Juni 2019, 11:42

Region Stockholm, tidigare Stockholms Läns Landsting, är ute efter nya partners inom i princip alla kommunikativa discipliner, från kreation till medierådgivning.


Ämnen i artikeln:

Byråval

Vid årsskiftet bytte Stockholms Läns Landsting namn till Region Stockholm, ett byte som skett tidigare ute i landet. För många landsting har det inneburit en sammanslagning med andra närliggande landsting. Förhoppningen är att man inom varje region ska kunna ge varandra stöd inom exempelvis sjukvården.

De områden där Region Stockholm just nu upphandlar byråer är: kreativa kommunikationstjänster, medierelationer, strategisk kommunikationsrådgivning, strategisk kommunikationsrådvining och varumärkesstrategi för koncernvarumärket och strategisk design.

För medierelationer gäller avtalet två år med option om ytterligare två år. Under de två åren förväntar sig Region Stockholm löpande rådgivning i mediefrågor, medieträning eller andra utbildningar, pr-aktiviteter och stöd i sin budskapsformulering. Avtalet har ett takvärde på två miljoner kronor.

För byrån som är ute efter avtalet gällande strategisk kommunikationsrådgivning åt koncernen gäller det att leverera en ny kommunikationsplan inklusive budskapsplattform, omvärldsbevaka, koncernanalyser, kriskommunikation, varumärkesstrategier och råd till koncernledningen i kommunikationsstrategiska frågor. Även det här avtalet löper om två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Avtalet är värt 20 miljoner kronor per avtalsperiod.

Ramavtalet gällande strategisk kommunikation som inte är på koncernnivå innehåller liknande uppgifter som för den på just koncernnivå. Nya uppgifter är dock att jobba med segmenteringsmodeller och olika typer av målgruppsanalyser. Även för den här byrån gäller det att ta fram en ny kommunikationsstrategi. Avtalet löper precis som de andra på två år med möjlighet till förlängning på två ytterligare år. Varje avtalstid uppges vara värd 30 miljoner kronor.

För de kreativa kommunikationstjänsterna är Region Stockholm ute efter en byrå som kan jobba digitalt och datadrivet. De ska även ta fram ett nytt kommunikationskoncept och strategier för olika kanaler. Avtalet löper om två år med möjlighet till en lika lång förlängning. Varje avtalsperiod beräknas vara värd 20 miljoner kronor.

Slutligen är Region Stockholm alltså ute efter en strategisk designbyrå. Huvuduppgifterna är att ta fram en ny designstrategi och varumärkesidentitet. De förväntas även vidareutveckla de befintliga grafiska riktlinjerna och formge ett nytt skyltsystem. Avtalet gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Varje avtalsperiod är värd fem miljoner kronor.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Byråval

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.