Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Reitan slog samman marknad och inköp – Åkestam Holst tar över 7-Eleven

Publicerad: 10 December 2019, 12:18

Efter en omorganisation på Reitan Convenience Sweden väljer bolaget samma reklambyrå för både Pressbyrån och 7-Eleven.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstReitan Convenience7-Eleven

Sedan tio år tillbaka jobbar reklambyrån Åkestam Holst med Pressbyrån, en aktör där Reitan Convenience är franchisetagare. Nu utökas samarbetet med Reitan när Åkestam Holst även tar över ansvaret för kommunikationen kring 7-Eleven. Uppdraget låg tidigare hos Drama Queen.

– För att på ett effektivare sätt kunna hantera och vårda båda våra varumärken har vi skapat en gemensam enhet för marknad och inköp. Som en förlängning av detta har vi även sett över våra samarbeten. Vi har länge haft ett nära och framgångsrikt samarbete för Pressbyrån där vi tillsammans med Åkestam Holst lyckats göra jobb med både kreativ och affärsmässig spets. Vi är glada över att ha påbörjat en liknande resa med 7-Eleven, säger AnnaMaria Carnemark, inköp- och marknadsdirektör på Reitan Convenience Sweden AB.

AnnaMaria Carnemark tillträdde som ny inköp- och marknadsdirektör på Reitan Convenience i december 2018.

– Det känns otroligt roligt att få jobba med samma härliga gäng på Reitan med ytterligare ett varumärke och därmed vara med på 7-Elevens resa framåt, det förtroendet är vi tacksamma för, säger Jesper Ander, projektledare på Åkestam Holst NoA.

Samtidigt som samarbetet presenteras lanserar parterna sin första gemensamma kampanj – ”Saffranseffekten”. Inom ramen för kampanjen kommer 7-Eleven visa upp fördelarna med att äta saffran. De första enheterna är en rad uppkopplade jultröjor som i realtid mäter svenskarnas välmående baserat på sociala medier, väder och trafikdata. Om välmåendet skulle sjunka under genomsnittet så aktiveras ett erbjudande i butikerna – ett erbjudande som syns på de uppkopplade jultröjorna. Tröjorna kommer att bäras av personal i utvalda butiker runtom i landet och kompletteras av annonsering i utomhus och i digitala samt sociala medier.

– Att vi anpassar våra erbjudanden för att möta våra kunders behov är egentligen inget nytt. Många av våra kunder har en nära relation till just sin 7-Eleven i sitt närområde. Därför vill vi passa på att uppmuntra lite extra när det känns motigt just där och då. Något som den här kampanjen tar vara på ett roligt sätt, säger Lennart Schultz, kommunikationschef på Reitan Convenience Sweden AB.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.