Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Resumé fortsätter granska prispressen i offentliga upphandlingar – vi behöver din hjälp

Publicerad: 13 oktober 2021, 12:06

Bild 1/2  

Miltton vann Stockholms stads senaste kommunikationshandling med ett timpris på 450 kronor i timmen. Den överklagade upphandlingen har väckt starka reaktioner. Nu efterlyser vi tips för att göra fler granskningar på området.


Ämnen i artikeln:

Stockholms StadUpphandlingOffentliga upphandlingar

Under förra veckan rapporterade Resumé om Stockholms stads upphandling för kommunikationsproduktion. Upphandlingen som innefattar ett ramavtal på fyra år med ett kostnadstak på 160 miljoner kronor överklagades av en av de deltagande byråerna, Blomqvist.

Den vinnande byrån Milttons anbudspris på 450 kronor i timmen var också det lägsta. Byrån lade sig 38 procent lägre än vad de övriga fem deltagande byråerna hade gett för anbud i genomsnitt.

Upphandlingen är den senaste i raden av exempel på pressade priser i offentliga upphandlingar. Ett tema som Resumé kontinuerligt har bevakat under det senaste året. Under förra skapade timersättningarna i Försvarsmaktens reklambyråupphandling en omfattande diskussion. Snittpriset för byråernas anbud låg då i snitt på 585 kronor, något som ledde till kraftfulla reaktioner.

Tipsa Resumé: Offentliga upphandlingar

Nu planerar Resumé att göra flera artiklar på temat kommunikationsupphandlingar i offentlig sektor och vi behöver din hjälp. Ni kan höra av er till redaktionen med nyhetstips eller artikelidéer.

Ni kan antingen mejla till andreas.thorell@resume.se eller tipsa anonymt.

För anonyma tips klicka här



Nedan sammanfattar Resumé turerna kring Stockholms stads upphandling för kommunikationsproduktion.

Stockholmser stads 160-miljonersupphandling överklagad: ”oseriösa priser” och ”skenbar konkurrens”

Den 28 september lämnade Blomquist Annonsbyrå in en ansökan om överprövning till Förvaltningsrätten i Stockholm i syfte att upphandlingen görs om.  I dokumentet framkommer att Miltton kommit med ett anbudspris på 450 kronor i timmen. Blomquist, skriver i sin överklagan att Stockholms stad har frågått upphandlingsrätten genom att inte diskvalificera byråns ”onormalt låga och oseriösa pris”. Blomquist anser vidare att valet av de två övriga byråerna Oh My och Spoon, ”korrumperar myndighetens avsikt”, då de ingår i samma byrågrupp och därför inte kan anses oberoende av varandra varken när det kommer till kapacitet eller prissättning.

Oh My kritiserar Stockholms stads upphandling : ”450 kronor i timmen täcker inte kostnaderna för byrån”

Enligt den myndighetens ansvarige upphandlare Christina Fagerström är fasta priser i väldigt ovanligt i offentliga upphandlingar. Men hon vill inte ge någon detaljerad förklaring kring varför myndigheten valt ett förfarande där byråerna får komma med ett anbud som sedan viktas mot kvaliteten på deras arbetsprover, i jämförelse med upphandlingen för strategisk och konceptuell kommunikation tidigare i år. En upphandling där förfarandet var fast pris. Hon pekade också på att fasta priser leder till att de byråer som erbjuder ett ett kvalitativt mervärde, förväntas åta sig kostnader och tid utöver grundkraven. En som kritiserar prissättningen i upphandlingen är Oh My:s medgrundare Christian Albinsson. En av byråerna som kontrakterades för ramavtalet i den överklagade upphandlingen
 
– Priser ner mot 450 kronor i timmen täcker ju inte kostnaderna för byrån, så det känns ohållbart. Då behöver man ju inte vara konspirationsteoretiker à la Peter Wahlbeck för att fundera på om det låga timpriset ”tas igen” på andra sätt under avtalsperioden. Hela branschen behöver nog fundera över denna utveckling, sade han till Resumé i fredags.

Riggade villkor, saltade fakturor och påhittade kostnader: Branschen larmar om tvivelaktiga metoder i offentliga upphandlingar
För att fördjupa rapporteringen om prispressen Resumé av sig till ett antal branschpersoner som kunde ge en insyn i problematiken. Uppgiftslämnarna vittnade om att byråer som rapporterade in fler timmar än de jobbade och plockade in junior arbetskraft i stället för den avtalade kompetensen var två vanligt förekommande svar. Flera uppgiftslämnare berättade också att de varit med om att upphandlingar som aktivt varit utformade på ett sätt som gjorde det enklare för en eller flera byråer att ta hem uppdraget. 

– Offentlig upphandling på kommunikationsområdet är ett skämt. Många designar ju upphandlingar för att få ”sin” byrå genom att skriva krav som är anpassade för att den byrå man är van att jobba med ska få uppdraget, säger en anonym uppgiftslämnare som bedömer att vissa offentliga upphandlingar som byrån deltagit i har varit riggade, sade en anonym branschperson till Resumé.

Milttons vd om kritiken: ”Uppdraget för Stockholms stad är lönsamt för oss”

Jarkko Konttinen
, vd på Miltton vill inte kommentera den specifika upphandlingen eller byråns anbud eftersom det rör sig om konfidentiell information. Byrån valde att lämna in anbud i Stockholms stad eftersom bolaget saknade kunder inom offentlig sektor och vill växa på området.

– Enligt våra beräkningar kommer detta vara lönsamt. Vi gör kontinuerligt utvärderingar på exempelvis vilken typ av jobb vi ska göra och hur mycket kraft det tar att nå i mål. Detta ligger till grund för vår prisnivå per timme, sade Jarkko Konttinen till Resumé.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.