Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Så blir NOA:s nya byrå

Publicerad: 9 November 2015, 14:27

Gänget som startar Round & Round.

En reklambyrå som tänker som en pr-byrå och arbetar som en contentbyrå. Det är formeln för Round & Round som nu startas inom The North Alliance (NOA). – Vi har skapat en byrå som vi tror extremt mycket på, säger nätverkets vd Thomas Høgebøl


Ämnen i artikeln:

The North AllianceHanna BjörkÅkestam HolstRound & RoundAndreas Ullenius

Round & Round startas av Åkestam Holsts kreativa chefer Hanna Björk och Andreas Ullenius plus tre medarbetare tillsammans med Henrik Hallberg från Jung Relations. Diskussionerna om att dra igång en ny byrå inom NOA började redan i våras när Jung-avhopparen approcherade Thomas Høgebøl med idén om att starta något nytt, samtidigt som Åkestam Holst-duon hade ett liknande sug.
– Vi såg redan från start att det var öppet mål. Det fanns en position som inte redan var tagen, säger Petronella Panérus, vd på Åkestam Holst.

Hon får nu istället in Magnus Jakobsson från DDB som ny creative director (läs separat artikel), samtidigt som Andreas Ullenius och Hanna Björk stannar inom nätverket. Round & Round är nämligen helägt av NOA, som de i sin tur är partners i.
– När vi startade NOA pratade vi om att en bra grej är att det skapar nya möjligheter. Så istället för att tappa superbra människor kan vi behålla dem inom nätverket. För mig är det ett bevis för att idén om NOA fungerar, säger Göran Åkestam, grundare av byrån och delägare i The North Alliance.

Henrik Hallberg har arbetar som pr-strateg på Jung i drygt åtta år. Anledningen till att han ville starta något nytt var de erfarenheter han hade av lyckade samarbeten med reklambyråer.
– Redan i våras började jag snacka med Thomas om hur vi skulle kunna få ihop de här två disciplinerna på bästa sätt. Det vi landade i var att starta en reklambyrå som tänker som en pr-byrå. Istället för att vara en reklambyrå som plockar in pr-kompetens eller tvärtom så startar vi det från början. Den här byrån är som gjord för att fungera inom NOA-nätverket, säger han.

Vad innebär det att tänka som en pr-byrå?
– Det handlar om att skapa kommunikation som är relevant och engagerande, men också närvarande hela tiden. Det gäller att komma bort från att göra kampanjer fyra gånger per år och att vara tyst däremellan.

Hanna Björk, som blir vd för Round & Round, fyller i:
– Det handlar också om att börja inifrån och prata med de som faktiskt är intresserade. Sedan jobba oss utåt därifrån. I slutändan kan det absolut landa i en köpt kampanj, men det handlar om ett mindset att börja tänka inifrån istället för utifrån.

Därmed skiljer det sig från hur de arbetar på Åkestam Holst och alla andra stora reklambyråer, menar de.
– Reklambyråer har alltid pratat om att behålla sitt utifrån-tänk. Jag vet inte hur många gånger man har sagt till kunderna att "nu tänker ni inifrån och ut", och att det är fel. Vi tänker precis tvärtom och börjar inifrån från företagets idéer, strategier och befintliga kunder, säger Andreas Ullenius som blir creative director.

Hur ska de båda världarna samverka?
– Alla reklambyråer som är bra tänker pr – det är ingenting nytt. Men vi vill göra det ännu mer. Vi känner att det finns en gräns för hur bra det kan bli om man kommer från endera världen. Därför då blir det just den frågan: hur världarna ska fungera ihop. Vi vill ha en värld från början, säger han.

Ett problem har varit reklambyråns modell där de skapar kampanjer och rullar ut dem, för att sedan raskt gå vidare till nästa projekt. Hos Round & Round ligger fokus på att ha en permanent närvaro.
– Det handlar också om att vara mer livebaserad. Att kunna vara realtidsaktuell och kontextuell är något som hela vår bransch kan bli mycket bättre på, men det är svårt med den nuvarande strukturen. Där har vi chansen att kunna vara det från början, menar Andreas Ullenius.

Namnet Round & Round syftar till hur de vill arbeta framöver.
– Det kommer från att vi alla gillar att äta kring runda bord. Ingen hamnar på hörnet och alla kan vara med i diskussionen. Det är motsatsen till att arbeta stelbent och byråkratiskt. Vi vill sitta runt samma bord tillsammans med kunden och alla har lika mycket att bidra med, säger Hanna Björk.

Byrån har redan från start ett antal icke namngivna kunder. Tanken är att de ska fungera som en fristående byrå inom nätverket, men att samtidigt hitta samarbeten med de övriga bolagen där det passar.
– För mig personligen kändes det fantastiskt när vi skapade NOA. Vi hade pratat länge om att kunna skapa nya samarbeten och förstora vår arena, så det kändes helt rätt, och genom grundandet av Round & Round har vi nu chansen att starta något som är helt optimerat för att arbeta inom NOA. Det känns skitkul, säger Andreas Ullenius.

Alternativet – att bygga det nya erbjudandet som en del av Åkestam Holst – hade alltså inte fungerat, anser de.
– Åkestam Holst ska vara en av världens bästa reklambyråer, och Round & Round ska vara en annan typ av byrå med extremt höga egna ambitioner. Då måste vi göra det här fullt ut istället för att försöka halvhjärtat, säger Thomas Høgebøl.

Det har talats om att ni skulle köpa en pr-byrå. Nu startar ni Round & Round istället. Hur har ni resonerat?
– Det har aldrig varit aktuellt för oss att köpa en renodlad pr-byrå, eftersom vi anser att det inte går att separera reklam och pr. Men vi har sett att vi behöver pr-kompetens inom familjen. Det vi gör nu ligger helt rätt i tiden eftersom vi kopplar ihop disciplinerna.

Från start arbetar sex personer på den nystartade byrån:

Henrik Hallberg – Head of PR Strategy
Kommer senast från Jung Relations där han jobbat som PR-strateg i 8 år.
Hanna Björk – CEO & Copywriter
Jobbat Åkestam Holst i 9 år, först som Copywriter och senaste året som Executive Creative Director i team med Andreas Ullenius.
Andreas Ullenius – ECD & Art Director Har jobbat på Åkestam Holst i 15 år, senaste 7 åren som Executive Creative Director.
Marie Höglin – CFO & Executive Producer Jobbat på Åkestam Holst under 15 år varav de senaste åren som övergripande koordinator för resurser, planering och koordinering i och mellan bolagen.
Petra Albrektson – Art Director AD på Åkestam Holst sedan 2008.
Fredrik Josefsson – Head of Art & Art Director AD på Åkestam Holst sedan 2005.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.