Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Så kan byråerna förbättra sitt mersälj

Publicerad: 1 februari 2017, 15:37

Foto: Colourbox

Kunderna vill köpa fler tjänster av byråerna – men byråerna verkar missa köpsignalerna. Årets Byrå-studien visar på tre viktiga egenskaper som är avgörande för merförsäljning.


Ämnen i artikeln:

Årets ByråPia GrahnRegiByråval

Om några veckor koras årets vinnare i Regis branschstudie ”Årets Byrå”. I studien har närmare 3000 svenska kommunikationsköpare bland annat fått frågan ifall de kan tänka sig att köpa in fler tjänster av sin nuvarande byrå. 68 procent av de tillfrågade svarar ja på den frågan.

– Det pratas ständigt om nyförsäljning och pitchande. Vår studie visar att det är byråns befintliga byråer som egentligen är den verkliga guldgruvan för tillväxt, säger Robert Skölfman, grundare av analys- och konsultföretaget Regi.

Kanske kan detta fungera som en väckarklocka för byråerna?

Det är flera olika typer av tjänster som kunderna uppger att de skulle vilja köpa mer av från sin befintliga byrå. Bland dessa finns formgivning, design, enklare reklambyråtjänster och produktion, men även varumärkesrådgivning och olika typer av digitala tjänster.

– Det verkar som att många byråer missar köpsignaler hos sina befintliga kunder eller att de helt enkelt inte lyckas presentera sig på ett tillräckligt bra sätt, säger Robert Skölfman, grundare av Regi.

Enligt studien är tre egenskaper avgörande för merförsäljning mot befintlig kund:

- Proaktivitet
- Projektledning
- Engagemang

De kunder som vill köpa fler tjänster av sina byråer ger dessa kriterier betydligt högre betyg än de som inte vill köpa fler tjänster.

Vinnarna i året byrå utses den 21 februari.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.