Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Så påverkar konsultjättarna byråerna

Publicerad: 19 januari 2017, 13:08

Foto: Mostphotos

Konsultbolagen förvärvar kreativa byråer på löpande band för att bredda sina utbud. Men vad betyder det för byråernas kreativa profil när internationella konsultjättar tar över rodret?


Ämnen i artikeln:

PwcPondByråval

Fungerar management, systemutveckling ihop med kreativa koncept? Storslagna idéer och tekniska specifikationer? Frågan blir allt mer aktuell.

I höstas köpte McKinsey svenska designbyrån Veryday och 2015 blev Mobiento en del av Deloitte Digital. Tidigare har Accenture på global nivå köpt Fjord och byggt upp en designbyrå i Stockholm.

Senaste affären kom i förra veckan när Pwc förvärvade design- och innovationsbyrån Pond.

Dan Josefsberg, vd på Pond, säger att deras kunder nu får ett ännu bättre erbjudande.

– Vi kan bli mer relevanta och vi kan lösa större och mer komplexa problem.

Tillsammans ska de bygga upp ett Experience Center där kreativitet och traditionell konsultverksamhet ska presenteras. Men Pond fortsätter att vara en egen byrå och kommer att jobba med sina vanliga kunder. Hur kommer de, och presumtiva kunder, reagera att på att Pond nu blivit en del av ett internationellt konsultbolag som knappast är känt för sin kreativa höjd?

Dan Josefsberg säger att det kan finnas en risk kunderna uppfattning blir fel.

– Det är klart att kunderna ställer frågor men det väcks även nyfikenhet. Det viktiga är att den kultur som vi har och den kultur som vi står för måste bibehållas. Det ligger även i Pwc:s intresse. Pwc har ju gjort förvärvet för att få ta del av vår kultur och kreativitet och sen kan de hjälpa oss att bli vassare i vårt erbjudande.

Fredrik Oscarson, vd på Mobiento, säger att han förväntat sig att ”hitta en del skit i hörnen” i samband med att Deloitte Digital förvärvade dem. Men han försäkrar att han hittills inte hittat något utan i stället har Mobiento fördjupat och breddat sin kompetens. Vilket är viktigt när marknadsavdelningens numera innehåller allt från stora kreativa idéer till val av plattformar för ”marketing automation.”

– I dag kan vi prata om hela paletten med våra uppdragsgivare. Och nu har våra förarbeten och industriinsikte, som vi behöver för att komma fram till koncept, belägg.

Fredrik Oscarson säger att med Deloitte i ryggen bjuds Mobiento till upphandlingar som de inte blev tidigare och det är enklare att få tillgång till företagsledning.

Samtidigt är kombinationen konsultbolag och kommunikationsbyrå, än så länge, hyfsat ovanlig.

– Det kan kräva ett möte med kunder för att förklara affärslogiken.

Bara fördelar alltså, enligt Fredrik Oscarson. Men det ställer krav organisationen.

– Mobiento är en byrå och det är ganska stor skillnad på en byrå och ett konsultbolag. Det är högre i tak och ett annat sätt att arbeta. I dag är viktigare, ännu viktigare, att det förblir så och att behålla byråkulturen är något som vi jobbar medvetet med.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

PwcPondByråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.