Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Så ser framtidens byrå ut

Publicerad: 16 februari 2017, 10:24

Foto: Colourbox

2025 måste kommunikationsbyråer bygga sina egna plattformar som kan hantera varumärken utmaningar. Trendbyrån Foresight Factory har kartlagt framtidens byrå.


Ämnen i artikeln:

ByråvalFramtidByrå

För tio år sedan tog reklamorganisationen IPA och Foresight Factory, som då hette Future Foundation, tillsammans fram rapporten The Future of Advertising and Agencies. En prognos om hur byråmarknaden skulle kunna se ut 2016. Det här var strax innan Facebook slog igenom och iPhone lanserats. Rapporten förutspådde datadriven marknadsföring, sociala medier och content marketing. Det var en hyfsad träffsäkerhet.

Nu har rapporten uppdaterats och siktet är inställt på 2025. Slutsatserna är att konsumentens inflytande har ökat ännu mer i mitten av 20-talet. För varumärken och byråer handlar det om att ständigt anpassa sig till en föränderlig miljö. De måste bli bättre på insikter, innovation och kreativa lösningar.

Enligt analysen kan byråerna ta fyra positioner:

Provokatören. Det här är strategibyrån som hjälper varumärken att ständigt förnya sig och förbli unika. Byrån har en disparat samling av kompetenser som tillsammans kan injicera det innovativa i varumärke. Där kan finnas nätverkare, designers och prototyputvecklare. Där ska finnas en startup-inställning som även kan blåsa nytt liv i byråns interna arbete. Provokatören är den version som ligger närmast dagens kreativa byrå.

Påverkarna. Den här byrån är snarare en talangscout som rekryterar in kommande stjärnor på sociala medier som kan lyfta varumärken med sitt engagemang. Det här innebär också bättre förmåga att identifiera nya sociala och kulturella rörelser som kan förutsäga nya sätt att kommunicera. Byråmedarbetare är, förutom talangscouter, varumärkesstrateger, futurologer och dataanalytiker.

– Inkubatorn. Här handlar det om att skapa utrymme där konsumenter/användare erbjuds att skapa innehåll med varumärkens verktyg. Utmaningar för varumärken hanteras av byrån genom att koppla samman rätt typ av människor på varumärket och på startups. Byrån kan även bidra genom att designa helt nya produkter. Det här rör sig inte om en traditionell konsultmodell utan snarare på medlemskap och andelar i verksamheter. Byråmedarbetare är ”makers”, teknologer, trendspotters och har nära samarbete meds startups.

– Hållbarheten. En position där byrån ska hjälpavarumärken att bygga en friktionslös och totalt transparent marknadsplats för konsumenterna. Det emotionella inslagen är minimala så byrån få lägga kraft på innovation och användardesign. Transparensen gäller inte bara produkt och pris utan kanske i ännu högre grad miljöarbete. Den här byrån måste ha kompetens som kan analysera såväl konsument- som konsumtionsdata.

I nästa vecka kommer Nick Chiarelli, konsultchef Foresight Factory, till Resumés konferens Framtidens Byrå och presenterar slutsatserna.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ByråvalFramtidByrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.