Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Så tycker marknadschefer om jämställda byråer

Publicerad: 7 December 2016, 16:50

Åkestam Holst prisades som Sveriges mest jämställda byrå.

Foto: Felicia Yllenius.

Nyligen korade Guldvågen årets mest jämställda byrå. Men vilken betydelse har det att en byrå är jämställd? Resumé har frågat fem marknadschefer.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstGuldvågenJämställdhetMarknadschef

Åkestam Holst vann Guldvågen för andra året i rad. Byrån är utan tvekan en av Sveriges mest prisade. Vilken betydelse har byråns jämställdhet för utfört arbete? En svår fråga att svara på. De som ligger närmast svaret är uppdragsgivarna. Därför har vi frågat ett antal marknadschefer om deras syn på jämställda byråer.

Våra frågor:
1. Gör en jämställd byrå ett bättre jobb?
2. På vilket sätt gör i sådana fall en jämställd byrå ett bättre jobb?
3. I ert val av byrå – hur viktigt är det att byrån arbetar för jämställdhet?

Carl Nero, Global Marketing Production Manager på Fristads Kansas
1. Vi tror att en byrå mår bra av att ständigt jobba mot en jämställd arbetsmiljö men det är väldigt svårt att svara på om den gör ett bättre jobb på grund av det. En byrå kan vara jämställd men en arbetsgrupp behöver inte vara det utan att för den delen göra ett sämre jobb.
2. Framför allt genom de olika infallsvinklarna och att arbetsgruppen består av personer med olika bakgrund och erfarenhet.
3. Vi ser gärna att den byrå vi arbetar med har jämställdhet som en punkt på agendan men vi väljer inte byrå enbart utefter detta.

Christopher Almroth, försäljnings- och marknadschef på Moderna Försäkringar
1.
Jag har inget belägg för att detta är sant, men utgår från att det är en klar fördel. Vi som bolag har diversifierade kunder i både kön, ålder, och bakgrund – och därav bör det enligt mig vara en fördel för en byrå att kunna ta intryck och input från en "icke homogen grupp."
2. Se ovan – det finns en självklarhet att utifrån produkt och kampanj titta på målgruppen och därav göra bedömning utifrån vilka som är bäst lämpade att utföra ett jobb – i vårt fall handlar det nästa alltid om att jämställdhet är bra.
3. Jag tycker att det är viktigt, men inget avgörande i valet utifrån min personliga åsikt, då jag/vi alltid väljer på kompetens och inte väljer bort med detta som en parameter. Dock så har vi aldrig stött på en byrå som vi upplever inte uppfyller en målbild av jämställdhet, eller där vi upplevt denna frågeställning som ett problem. Skulle det visa säg att bolaget inte delar värderingar som Moderna Försäkringar kan stå för hade vi säkerligen avslutat samarbete.

Peter Zäll, marknadsdirektör på Svenska Spel
1.
Ja, självklart.
2. Det säkerställer att det blir en balans i värderingar och rekommendationer.
3. Det är viktigt. Jag uppfattar att de flesta byråer gör detta och ser det som en naturlig del i sin utveckling.

Johan Masironi, Head of Nordic Marketing & PR på SF Studios har valt att återkomma med ett sammanfattande svar.
Jämställdhet är jätteviktigt för oss. Jag tror att en jämställd byrå bättre kan förstå, tolka och kommunicera alla aspekter i vårt diversifierade samhälle. Om en byrå är för homogen finns en risk att deras kommunikation blir alltför ensidig. Våra byråer är våra rådgivare, vår förlängda arm och röst mot marknaden, och ju bättre de kan spegla samhället desto större chans har vi att kommunicera på ett relevant sätt till alla våra kunder.

Kaisa Fexe, marknadschef på Forex
1. Övertygad om att samma principer gäller för byråer gäller som för andra företag. Så ja, det tror jag.
2. Att ha ett mångfaldstänk i grunden bidrar till en ökad förståelse för olikheter hos kunderna och konsumenter. En förståelse som i sin tur bidrar till en mer kreativ miljö. Alla parter gynnas i slutändan.
3. Det var en av faktorerna.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.