Byråval
Samsung utökar pr-uppdraget i Norden – tar in Jung Relations
Publicerad: 1 juni 2022, 09:05
När Samsungs behov av pr-tjänster växer väljer varumärket att byta pr-byrå för den nordiska marknaden.
På den nordiska marknaden har Samsung under det senaste året ökat sitt fokus på marknads-pr. Målsättningen har varit att aktivera varumärket inom en yngre och mer livsstilsinriktad målgrupp. Som ett led i satsningen har man ökat antalet nordiska aktiviteter och initiativ jämfört med tidigare år.
Det finns också en tydlig plan för fortsatt tillväxt inom pr-området i Norden vilket medför att varumärket tar in Jung Relations. Under det senaste 1,5 året har Samsung haft ett samarbete med JMWGolin som har haft det nordiska lead-uppdraget och drivit Samsungs publicitetsarbete för samtliga produktkategorier och för varumärket som helhet.
När pr blir en större del av mediemixen och pr-uppdraget ökat väljer Samsung därför att påbörja ett nytt samarbete tillsammans med Jung Relations som blir leadbyrå för pr på den nordiska marknaden. Samarbetet med JMWGolin fortsätter fram till oktober parallellt med att Jung Relations kommer in som ny pr-byrå.
Utöver byråbytet kommer Samsung även att rekrytera en nordisk pr chef för området mobile experience.
– Det är väldigt roligt att se hur vår satsning inom PR växer fram i Norden, när jag började på Samsung för snart 6 år sedan handlade vårt nordiska PR-arbete i stort sett om pressreleaser och enstaka mässor. Nu driver vi förutom strategiska lanseringar även stora kampanjer med globalt stöd, där pr har blivit en allt viktigare del i vår marknadsmix, säger Elin Axelsson, ansvarig för kommunikation & pr på Samsung i Norden i ett pressmeddelande.