Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 19 augusti 2020, 12:25
Byråerna som ska ratta Candykings lansering.
I samband med att Cloetta Pick & Mix pensionerar lösgodisvarumärket Karamellkungen och låter Candyking ta över tronen med en stor lansering i höst. Till sin hjälp har godisjätten valt Split och Wangari Studio samt Phd.
När Candyking relanseras med Cloetta som ägare under hösten görs det med en ny identitet, design, varumärkesplattform och nytt kommunikationskoncept under payoffen ”Life is sweet”. I samband med det omfattande arbetet har bolaget inlett samarbeten med tre nya byråpartners, som utgör Candykings nya byråteam. Förändringen kommer sedan Cloetta förvärvade Candy King i början av 2017.
Det första arbetet med varumärkesplattformen och grunden till den nya designen drevs av Cloettas team tillsammans med varumärkesbyrån Seventy Agency och den frilansande art directorn Magnus Linehag, som bland annat står bakom den nya logotypen. Därefter följde en upphandling för att komplettera teamet och svara upp mot behoven för den kommande lanseringen och på vidare årsbasis.
Cloettas lösviktsgodisdel har påbörjat en resa från att bara vara en leverantör till att bli ett underhållande varumärke som engagerar, både i Sverige och globalt.
– Det kräver både strategisk kompetens och kreativitet, samt snabbrörlighet anpassad för det digitala kommunikationslandskapet. Dessutom kommer vi att fortsätta fokusera på hållbarhet i alla led, och det påverkar så klart även vårt angreppssätt inom kommunikationen framåt. Nu har vi rätt formation på plats, säger Andrea Lindgren, head of brand & concept, Central Pick & Mix i en kommentar och fortsätter:
– Det jag letade efter i pitchen och som är avgörande för fortsatt framgångsrikt samarbete i den här konstellationen, är mod, positiv energi och förmåga att jobba som en enad arbetsgrupp.
De glada byråerna som ingår i Candykings brand team är Split (digitalt) och Wangari Studio (PR) samt PHD (media) som sedan tidigare ingår i Cloettas globala byråteam. Premiärkampanjen rullas ut om några veckor, bland annat med den första reklamfilmen på 24 år för den svenska marknaden och ett utpräglat omtag om både digitalt och socialt innehåll.