Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Satsning på digitala kanaler en succé för Gröna Lund

Publicerad: 25 oktober 2017, 08:51

The Amazing Societys kommersiella chef Robin Hallgren

Foto: Pressbild

Efter att ha ställt om sin marknadsföring mot digitala kanaler slår Gröna Lund besöksrekord för andra året i rad.


Ämnen i artikeln:

ByråvalGröna LundTobias FranzénThe Amazing Society

För två år sedan la Gröna Lund om sin marknadsföringsbudget till att spendera 80 procent i digitala kanaler och resterande i kompletterande kanaler, framför allt utomhus. Innan omställningen hade man lagt 80 procent av marknadsföringsbudgeten på traditionella kanaler. Sedan omställningen har man två år i rad slagit besöksrekord.

Efter omställningen har man valt att inleda ett samarbete med "social first"-byrån the Amazing Society.

– Jag har valt en lösning där vi arbetar strategiskt inhouse tillsammans med The Amazing Society, sköter all vår produktion inhouse och får alla våra mediaköp ombesörjda av The Amazing Society, säger Joanna Hammar, marknadsdirektör för Parks & Resorts, ägare av Gröna Lund.

The Amazing Society samarbetar även med alla parker som ägs av Parks & Resorts. Alla parker har genomgått samma omställning gällande marknadsföringsbudget som Gröna Lund.

– Det har varit fantastiskt spännande att lägga upp strategier för kampanjer och mediaplaner där vi gjort ett så pass snabbt skifte i investeringarna, säger Robin Hallgren, kommersiell chef på The Amazing Society. Vi har ett en väldigt tydlig resultatförbättring genom att dra ner på print och TV och öka på social kanaler samt att använda utomhus som ett komplement till de digitala investeringarna, avslutar han.

Läs Resumés helgintervju med The Amazing Societys vd Tobias Franzén här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.