Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

SBAB bryter med Volt efter ett år – banken ut i pitch

Publicerad: 8 Augusti 2016, 14:38

Banken byter byrå.

UPPDATERAD. Efter bara drygt ett års samarbete avbryter SBAB samarbetet med Volt.


Ämnen i artikeln:

SBABVoltHenrik Stampe

Det är i samband med att SBAB byter marknadschef som banken åter letar efter en ny reklambyrå. I april 2015 slutade Marianne Lundgren-Précenth efter hela 19 år på företaget, för att gå till Ord & Bild. I stället tillsattes Lukas Krol, som närmast kom från en motsvarande roll på Preem.

– Efter att ha jobbat ett år ihop såg vi att samarbetet inte fungerade så bra som vi ville. I samband med att jag kom in som ny marknadschef blev ett reklambyråbyte ganska naturligt. Det är inte ovanligt att en ny marknadschef ser över byråsamarbetena, säger Lukas Krol.

Kontraktet med Volt avslutades lagom till sommaren och i samband med det gick SBAB ut i en ny byråupphandling som beräknas vara klar under hösten. I början av sommaren var åtta byråer med i upphandlingen.

Vad var det som gick snett?
– Det var inte något som gick snett direkt, men vi ville ha ett partnerskap snarare än en leverantör. Det är något som jag ser som oerhört viktigt i byråupphandlingen nu, att en framtida partner ser till våra behov, bortom briefen, har koll på vad som händer i omvärlden och snabbt kan agera. Ett annat viktigt ben för vår framtida byrå är det digitala.

Hur mycket är uppdraget värt?
– Det vet vi inte i dagsläget, utan sitter just nu med affärsplaneringen inför nästa år.

Du började på SBAB i början på juni. Hur vill du förändra kommunikationen framöver?
– Framför allt vill jag skapa en tydligare position på marknaden och bygga upp varumärket SBAB. Vi är välkända, men i dagsläget är varumärket inte fyllt med så mycket värden. Mitt uppdrag är att ändra på det.

Volts vd Henrik Stampe menar att förlusten av SBAB har täckts upp av nya uppdrag.

– Gemensamt kom vi fram till att samarbetet inte kändes bra, och så valde vi att avsluta det innan sommaren. Men senaste tiden har vi vunnit många andra. Försvarsmakten, Absolut Vodka och Holmen Paper, till exempel, säger han.

SBAB valde Volt som reklambyrå i april 2015. Tidigare jobbade de tillsammans med Le Bureau.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

SBABVoltHenrik Stampe

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.