Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

SBAB om valet av Abby Priest

Publicerad: 15 Februari 2017, 16:09

Foto: Pressbild

Abby Priest gick vinnande ur SBABs PR-byråjakt. För Resumé berättar SBABs informationschef Karin Hellgren om vad som låg bakom valet.


Ämnen i artikeln:

SBABByråvalAbby PriestByrå

SBAB gick förra veckan ut med att PR-byrån Abby Priest vunnit kampen om att bli bankens PR-byrå. Karin Hellgren, informationschef på SBAB med en bakgrund som konsult på Springtime, och hennes team visste vad de var ute efter.

– Vi hade en ganska tydlig kravprofil där vi letade efter en byrå som kunde komplettera oss, som kunde lyfta vårt PR-arbete och se möjligheter som vi i dagsläget varken har tid eller möjlighet att plocka upp. Jag kommer från byråvärlden själv och tyckte att det var viktigt att hitta en byrå som är lika duktiga som SBAB varit på att jobba i integrerade kanaler.

Abby Priest kommer bistå SBAB i omställningen mot boende och boendeekonomi.

Hur samlade ni in tänkbara kandidater?
– Det var en mix av relationer jag har haft från tiden på byråsidan men även tips från andra kollegor. Det var även många byråer som hörde av sig direkt till oss. Vi ville träffa byråer från ett brett spektra. Små, stora och med olika typer av människor. Inledningsvis träffade vi åtta byråer, berättar Hellgren.

Förra veckan berättade Nor Toma, PR-ansvarig på Happy Socks, om varför de inte gick ut i pitch, något som SBAB valde att göra.

– Vi ville verkligen göra ett gediget arbete. Det är väldigt svårt att välja byrå i Stockholm, många är så duktiga. I slutändan spelar arbetsgruppen väldigt stor roll.

Vad var det som blev avgörande?
– Det handlade mycket om deras sätt att se på integrerad kommunikation, och att de var så olika oss som personer. Jag tror de kan komplettera oss på det sätt vi behöver, att vara gruset i skon som påminner oss om att sträcka oss lite längre. Sen är de väldigt duktiga på sociala medier, där vi precis börjat komma igång med arbetet.

Vad ger oliktänkande samarbetspartners för fördelar?
– Om man tänker lika hela tiden utvecklas man inte, man måste ha en partner som kan sparra en. Att ha någon som säger att man gör fel, vilket är väldigt utvecklande, ökar om man inte är för lika varandra.

I arbetet var inte kostnaden en parameter som avgjorde, så länge de höll sig inom de satta ramarna. De flesta av de byråer som var aktuella låg i snarlika prisklasser.

Vad lärde ni er av upphandlingen?
– Det var en styrka att veta vad man var ute efter, vilka frågor man ska ställa och hur man vill att processen ska gå till. Man lär sig mycket av varje möte.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.