Byråval
Scania väljer Okto som global partner
Publicerad: 24 april 2023, 11:31
Sedan i oktober har det anrika svenska varumärket Scania varit ute i pitch gällande kommunikationsuppdrag på global basis. Nu har valet fallit på Okto som ny global byrå med fokus på produkt- och tjänstelanseringar.
Scania är ett globalt företag med försäljnings- och serviceorganisationer i mer än 100 länder och med 57 000 anställda världen över. Okto grundades av ett antal avhoppare från DDB Alchemy år 2019 som en ny typ av varumärkesbyrå i gränslandet mellan kommunikation, design och produkt och backas av mediekoncernen Egmont.
Scania har sedan över ett år tillbaka ett samarbete med Åkestam Holst som är varumärkets globala strategiska kommunikationsbyrå som fortsätter oförändrat. Samarbetet med Okto kommer framför allt att fokusera på produkt-/och tjänstelanseringar.
– Okto visade bäst förståelse för vår affär och varumärke och visade prov på en hög grad av problemlösning och kreativitet. Kombinationen ung byrå och seniora medarbetare var tilltalande för oss i valet, säger Cecilia Hagelberg, head of creative and content production på Scania i ett pressmeddelande.
Pitchen för Scania har pågått sedan i oktober, där Okto nu alltså blir en global partner till det anrika svenska varumärket. Uppdraget syftar till att stötta Scania med kommunikationsinsatser genom kreativt strategiarbete, koncept och implementering över alla Scanias affärsområden och marknader. En del i detta blir också att arbeta med löpande aktiviteter i sociala medier.
– Scania är ett av världens mest intressanta varumärken som står inför ett enormt spännande skifte både på produkt och varumärkesnivå, vi är såklart otroligt stolta och glada över att få vara med på den resan. Scania har dessutom en tydlig single brand strategy vilket linjerar hundraprocentigt med den tro som hela vår byrå är grundad på, säger Carl Nordling, vd på Okto i en kommentar.
Scania har också ett strategiskt samarbete med Åkestam Holst som fortsätter oförändrat. Samarbetet med Okto startar i maj.