Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Silja Line avbryter reklambyrå-pitch: ”Vår situation har förändrats”

Publicerad: 4 Januari 2021, 13:00

Ulrika Högberg är marknadsdirektör för Tallink Silja.

Foto: Press

Silja Lines planer på att knyta till sig en till reklambyrå har lagts på is till följd av coronapandemins reserestriktioner. ”Alla gränser har stängts ner så vi har inte någon större verksamhet på den svenskan sidan”, säger Tallink Siljas marknadsdirektör Ulrika Högberg.


Ämnen i artikeln:

Silja LineTallink Silja LinePitch

2020 blev ett tufft år för många företag, i synnerhet för resebolagen. Rederiet Tallink Silja och dess varumärke Silja Line gjorde sig innan årsskiftet redo att leta efter en ny reklambyrå, ett arbete som sedan sattes på paus. Nu står det klart att pitchen inte kommer att återupptas. Det bekräftas Silja Lines marknadsdirektör Ulrika Högberg

– Vi skulle gå ut i pitch i januari, men avbröt det eftersom vår situation i företaget har förändrats. Alla gränser har stängts ner så vi har inte någon större verksamhet på den svenskan sidan. Därför har vi tagit ett beslut om att inte längre gå ut i någon pitch.

Tallink Silja trafikerar i skrivande stund två linjer i anslutning till Sverige. Verksamheten har påverkats kraftigt av åtgärderna som tagits för att minska smittspridningen. Flera hundra svenskar har sagts upp till följd av restriktionerna. 

För Silja Lines del innebär det att bolaget kommer att ligga lågt vad gäller medieinvesteringar, och inte sätta några nya övergripande koncept. Istället kommer fokus framöver att ligga på de egna kanalerna. Det är ett arbete som Silja Lines inhouseavdelning kommer att ansvara för själva. 

– Vi jobbar mycket med våra egna kanaler. Det handlar om att prata med befintliga kunder i kunddatabasen och via hemsidan. Vi fokuserar på att prata om det vi kan göra under den här perioden. 

Men att kommunikationen minskat och möjligheten till resor krympt kraftigt behöver inte nödvändigtvis betyda att varumärket tar sig en törn, säger Ulrika Högberg. 

– Jag tror tvärtom att många resebolag kommer att bibehålla styrkan som varumärke trots pandemin. Det blir vilande under en period, men då gäller det att man pratar om det man kan göra. Vi har även en webbshop nu där folk kan gå in och handla saker. Den försöker vi kommunicera till nya och befintliga kunder. 

När pitchen väl drar i gång vill hon inte säga än, utan är ett beslut som tas allt eftersom det nya året klarnar. Än så länge ser läget ut att vara lugnt – Ulrika Högberg beskriver kommunikationen från kunderna som bra. 

– Våra kunder har bemött oss med väldigt mycket förståelse. Vi fick en fin sommar med kryssningar till Visby, som fungerade bra. Under höstlovet åkte vi till Höga kusten.  Efter det kom de nya restriktionerna. Både vi och våra kunder hoppas på att kunna komma i gång och resa igen. Men alla har också en förståelse för situationen som vi befinner oss i och vill följa restriktionerna. 

Läs mer: Ving släpper ny varumärkesidentitet mitt under pandemin: ”Mer rätt än någonsin att lansera just nu” 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.