Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Slår japanska jättar – igen

Publicerad: 23 April 2014, 12:06

Magnus Rösman, till höger, är projektledare på Valentin & Byhr. Han är mycket nöjd med sin rekrytering, Yutaka Tsujino, cd:n som blir byråns man i Tokyo.

I konkurrens med japanska storbyråer har Valentin & Byhr fått förtroendet att öka lastbilstillverkaren UD Trucks marknadsandel. Men samarbetet som är byråns största uppdrag omprövas efter varje kampanj och byrån är aldrig bättre än det senaste jobbet.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrReklambyråerMagnus Rösman

I augusti förra året skrev Resumé om Valentin & Byhrs uppdrag för japanska UD Trucks. Den globala lanseringen av lastbilsserien Quester var då byråns enskilt största uppdrag.

Under hösten och vintern har sam­arbetet fortsatt med att man har gjort flera ­digitala enheter till lastbilstillverkarens paviljong vid Tokyo Motor Show. Och nu har byrån i konkurrens med en av de största reklambyråerna i Japan, vunnit ytterligare ett prestigefyllt uppdrag – att lansera en ny lastbilsserie enbart för den japanska marknaden.

– Samarbetet har fördjupats i flera steg, säger Magnus Rösman, strategisk projektledare på Valentin & Byhr, när Resumé når honom under en pågående filminspelning i Tokyo.

– Kommunikationen vi levererade vid lanseringen av Quester imponerade på ledningen och vi fick möjlighet att medverka till att UD Trucks för första gången tog plats i finrummet vid Tokyo Motor Show. Nu hjälper vi dem med en produktlansering mot den japanska marknaden.

I ett första läge var det inte UD Trucks plan att samarbeta med en västerländsk byrå över huvud taget. Under de uppdrag som Valentin & Byhr hittills har vunnit för kunden har man konkurrerat med asiatiska storbyråer.

– Det vi erbjuder i form av strategisk och kreativ kompetens i kombination med den senaste teknologin kryddat med en god portion svensk effektivitet och prestigelöshet gör att vi är en bra partner trots det fysiska avståndet.

Valentin & Byhr har nyligen rekryterat en japansk översättare till Göteborgskontoret och stärkt upp teamets planningdel.

Genom Magnus Rösmans internationella nätverk från åren som reklamfilmsregissör har man också hittat en japansk cd, Yutaka Tsujino. Med ett förflutet på CP+B i Miami och Boulder blir han byråns man i Tokyo.

– Det har varit mycket svårt att få tag på erfarna kreatörer som inte har koppling till konkurrenterna i Tokyo. Det var till slut en gammal producentkompis i Kuala Lumpur som kom med tipset.

Magnus Rösman är förtegen om det nya uppdraget, men kommunikationen för lastbilstillverkaren kommer att fortsätta följa en varm och mänsklig ton. Målet för UD Trucks är att klättra från en fjärde till en andra position på den japanska lastbilsmarknaden.

Hur ser du på risken med att ha sin största kund på projektbasis, där man aldrig är bättre än sitt senaste jobb?
– Det finns naturligtvis en risk att man tappar kunden om man inte levererar på eller över deras förväntningar. Men den risken skiljer sig inte från andra kunder bara att det är lite svårare när de pratar ett annat språk och när de sitter på ­andra sidan jordklotet.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.