Byråval
Slut mellan Trygg Hansa och BCW – väljer JMWGolin som ny pr-byrå
Publicerad: 12 juni 2023, 13:18
Tillsammans med BCW har Trygg Hansa vunnit flera priser. Nu presenterar försäkringsbolaget JMWGolin som ny pr-byrå, den tidigare samarbetspartnern deltog inte i upphandlingen.
Samarbetet mellan JMWGolin och Trygg Hansa innefattar långsiktig strategi, löpande pr-rådgivning samt utveckling av pr-byråns aktiviteter. Arbetet är redan påbörjat och det första resultatet kommer att synas i försäkringsbolagets årliga vattensäkerhetskampanj. I ett pressmeddelande skriver varumärket att de sökte en byrå med dokumenterad erfarenhet av att skapa kommunikation som skapar förändring. Centralt i processen har varit att hitta en byrå som är "både trygg och engagerad" i det dagliga pr-arbetet, men också förändringsbenägna och nytänkande.
– Vi hade förmånen att möta några av landets bästa byråer i upphandlingen, men när vi träffade JMWGolin sa det bara klick. Teamet har all den kompetens som krävs för att inspirera och utmana oss, nu när vi är redo att ta vår kommunikation till nästa nivå, säger kommunikationschefen Maria Ankarcrona i pressmeddelandet.
BCW tog över Trygg Hansa från Prime 2019. Under perioden har samarbetet genererat flera utmärkelser, bland annat på Spinn, Swedish Content Awards, Eurobest, Stockholm Media Week samt European Excellence Awards.
Försäkringsbolaget har på kort tid bytt kommunikationschef vid två tillfällen. Först från Emma Brandt-Johnsson till Hanna Axelsson som i slutet av förra hösten ersattes av Maria Ankarcrona. När Trygg Hansa gick ut i ny upphandling för några månader sedan valde BCW att inte delta i upphandlingen:
– Vi har samarbetat med Trygg-Hansa i nästan fem år och är glada över våra otroliga framgångar. När avtalet löpte ut valde vi helt enkelt att inte delta i upphandlingen, skriver BCW:s nordiska vd Marta Karlqvist i ett mejl till Resumé utan att gå närmare inpå varför byrån valde att inte delta.
Hon understryker att kundtappet inte kommer att påverka BCW:s ekonomi nämnvärt. Nyligen presenterade pr-byrån nya globala samarbeten med Oatly och Activision Blizzard.
– Vi önskar Trygg-Hansa och deras nya byrå all välgång.