Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Sova och Garbergs inleder samarbete – här är nya konceptet

Publicerad: 8 November 2019, 08:21

Garbergs är sängåterförsäljaren Sovas nya reklambyrå. Det nya konceptet bygger på insikten om att var tredje svensk upplever att de sover dåligt men att få gör kopplingen till att det har att göra med sängen i sig.


Ämnen i artikeln:

SovaGarbergs

Med 375 miljoner kronor i omsättning är Sova en av Sveriges större återförsäljare av sängar och sängtillbehör. Företaget har samtidigt brottats med vikande försäljning och så sent som i våras försattes sju butiker i konkurs. Nu berättar de att de inlett ett samarbete med reklambyrån Garbergs. Tillsammans har de under hösten tagit fram ett långsiktigt kommunikationskoncept och en ny grafisk identitet för butikerna.

Det nya konceptet utgår från att en av tre svenskar upplever att de sover dåligt samtidigt som få gör kopplingen att dålig sömn kan ha att göra med sängen i sig.

– Sängmarknaden är oerhört generisk vad gäller form och budskap. Den drivs av kampanjer och det är svårt att förstå vad som skiljer en kvalitetssäng från en billig säng eftersom de ser nästan identiska ut. Samtidigt sover var tredje svensk dåligt och förskrivningen av sömnmedel är på rekordnivåer. Sova är specialister på kvalitetssängar, har oerhört duktiga medarbetare och en utarbetad metod för att hjälpa kunderna hitta rätt. Vi ser väldigt mycket fram mot att hjälpa dem bygga en tydligare och mer lönsam position”. säger Mehrnaz Bejne, vd på Garbergs.

– Under senaste åren har vi fått nya ägare och konsoliderat verksamheten i Sova. Vi säljer sängar av högre kvalitet eftersom all vår erfarenhet säger oss att det finns ett tydligt samband mellan kvalitet på säng och kvalitet på sömn. Tillsammans med Garbergs hoppas vi väcka den insikten hos fler säger Dag Westerberg, marknadschef på Sova.

Arbetsgrupp

Planner: Rebecca Lundin

Copy: Johan van der Schoot

AD: John Lundquist Coey

Formgivare/Original: Rasmus Asp

Motion Designer: Maja Nylund

Motion director: Anna Hugosson

Projektledare: Mehrnaz Bejne

Produktionsledare: Anna Ohlsson

Byråproducent: Annika Witkowska

Foto/film: Peter Gehrke

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

SovaGarbergs

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.