Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Splay har startat contentbyrå under radarn

Publicerad: 30 oktober 2017, 09:39

Splays nya byrå har ännu inget namn. Här är gänget bakom byrån.

UPPDATERAD. Under tio månaders tid har Splay byggt upp en contentbyrå som tycker sig ha knäckt koden för hur varumärken kan bygga en framgångsrik kanal på YouTube, Instagram och Facebook.


Ämnen i artikeln:

Byråval

Byrån har ännu inget namn men har hittills jobbat med annonsörer som Ica, Intersport och Comviq på ett nordiskt plan. Flera ur det 13 man stora teamet kommer från Splay och bakgrunden till att byrån startades härstammar från insikter från Splay. I dag drivs den av managing directorn Victor Ljungberg och Splays medgrundare Emanuel Eddyson och Mikael Ljung.

– I samband med att den digitala transformationen blev ett faktum började vi laborera med egna kanaler på Youtube. Då insåg vi att en kanal som Splay Sverige är en kanal som vilken annan influencerkanal som helst. Då ställde vi oss frågan: Kan vi göra varumärken till influencers? säger Victor Ljungberg.

Ett av de första projekten blev kanalen Fotbollstuben för Intersport. Med den ville man skapa en ny relation till målgruppen genom innehåll som de själva ville ta del av. Man producerade serier, publicerade dem på Fotbollstuben, vilket i skrivande stund gett kanalen 75 000 prenumeranter.

– Vi har slagit ihop produktion, innehåll, distribution och dataanalys och fått en ny heltäckande byrå.

Men vad skiljer er byrå från andra contentbyråer som också jobbar med de delarna?
– Vi skapar branded channels och bygger varumärkens hela kanaler, på Youtube, Facebook och Instagram och jobbar med onlinevideo. Vi kan attrahera publiken så att de faktiskt vill umgås med dessa varumärken. Det är inget nytt, varumärken som Lego och Harley Davidson har jobbat så i 20-30 år. Men fortfarande är den digitala arenan ganska tom.

Människor gillar människor. Varför skulle de hänga med ett varumärke i stället för en influencer?
– Vi analyserar datan och är beredda att skruva på eller ändra ett format om vi märker att publiken inte gillar det. Även om kanalen ägs av ett varumärke är det människor som skapat innehållet, som figurerar i innehållet. Fler och fler kanaler skapade utifrån teman dyker upp i dag. Titta till exempel på kanalen "Dude Perfect", som består av en grupp killar och har 25 miljoner prenumeranter. Samtidigt finns det kanaler som "Tasty" där inga ansikten finns, utan bara händer. Att göra varumärken till influencers är att förvalta relationen. Folk kommer att kolla på det liksom de gillade att kolla på Tre Kronor eller Rederiet som barn, säger Victor Ljungberg.

– Vi finns inte för att skapa prenumeranter och tittare. Vi vet hur man skapar uppmärksamhet. Det är en stor utmaning i dag och kommer att bli en av de tyngsta valutorna i framtiden.

Victor Ljungberg tar Ellos som exempel på vad byrån kan göra.

– Företagen blir allt mer medvetna om att de behöver anställda personer som är kompetenta inom sociala och nya medier. Men vi är inte där än, de flesta har ingen strategi för sina plattformar på ett mer övergripande plan. På Instagram fotar man ofta anställda och kallar det employer branding, Facebook använder man som en kundservicekanal och på Youtube laddar man upp gamla reklamfilmer. Men tänk om man skulle ha en riktning i det?

För Ellos skapade byrån ett koncept som de kallar Everyday Inspiration.

– Ellos blev inspirerande på Instagram och nyhetsaktuell på Facebook genom att prata där varje dag. Sedan lade vi redaktionellt innehåll på Youtube. Tillsammans kunde alla kanaler peka mot ehandeln.

Facebook genomför just nu tester med två olika feeds. Även om man hittills inte vet om det kommer att slå igenom så har företag i testländerna tappat två tredjedelar av sin organiska räckvidd. Hur ser ni på den utvecklingen med tanke på er affär?
– Det är ett faktum att den organiska räckvidden sjunker på alla plattformar, eftersom det produceras allt mer innehåll som riskerar att drunkna. Därför är det ännu viktigare att ha en heltäckande strategi. Från brief till produktion till medieproduktion. Om man inte anpassar för plattfomren har man en mindre chans att bli sedd. Vi hjälper varumärken att ta bort fingret i luften-mentaliteten och har underbyggande fakta för det vi gör.

UPPDATERAD: I en tidigare version av artikeln hävdade Victor Ljungberg att byråns arbete för Ellos ledde till försäljningsrekord. Detta kan inte styrkas av Ellos, som inte kan härleda försäljning till kampanjen. Därför valde vi att ta bort den uppgiften ur texten.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Byråval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.