Byråval
Splay hjälper Hobbex att re-lansera varumärket
Publicerad: 14 december 2017, 09:41
Det klassiska postorderföretaget Hobbex gör en nysatsning med en digital kommunikationsplan tillsammans med Splays nya contentbyrå. Med egen Youtube-kanal ska de nå en yngre digital målgrupp.
Det svenska hobby- och prylföretaget Hobbex grundades redan 1961, men har under de senaste åren hållit en låg profil gentemot konkurrenterna. Nu satsar varumärket på att ta en ny position på marknaden med en omfattande resa där man vill närma sig konsumenten i de kanaler där de befinner sig. Med hjälp av Splays nya contentbyrå lanserar man nu Youtube-kanalen "Nördtuben".
– Vi vill inte vara ett bolag med analogt fokus i en digital värld. Idag har vi planer för ett helt nytt butikskoncept med butiker på premium location runt om i Sverige, men det är digital first om gäller och vi vill skapa en välfungerande Omni-kanal. I detta arbete är det viktigt att hitta en långsiktig lösning för att driva trafik till vår digitala affär, det är där vi ser att vår nya målgrupp rör sig. För denna nya målgrupp ska Splay hjälpa oss att höras och synas genom att bygga en egen kanal på Youtube, säger Tobias Bjurhall marknad- och affärsutvecklingschef på Hobbex i ett pressmeddelande.
För att få det nya konceptet att få fäste har Hobbex gått ihop med Youtube-nätverket Splay, som specialiserar sig på online-video och sociala medier. Startskottet för Hobbex 2.0 gick av stapeln tidigare under hösten. Målet är att med hjälp av Splays contentbyrå bygga ett community för Hobbex. Det nya butikskonceptet är planerat att rulla ut under första halvåret 2018.
– En YouTubekanal, eller en branded channel, är ett sätt för varumärken att strategiskt jobba både med varumärkesbyggande effekt samtidigt som man i samma investering kan utvärdera den direkta konverteringen. Resultatet blir att varumärken kan agera underhållningskanal och spelar då på konsumentens villkor. Denna utveckling är en del i den digitala transformationen och det naturliga skiftet där kommunikationen nu går från push till pull, något alla företag som säljer en konsumentvara måste förstå, säger Victor Ljungberg managing director för Splays strategiska contentbyrå i en kommentar.
Youtube-kanalen Nördtuben lanserades i början av hösten och har i dag ca 13 400 prenumeranter och 1,2 miljoner visningar på YouTube.