Byråval
Spöket vinner Götaplatsgruppen
Publicerad: 25 augusti 2023, 07:45
Götaplatsen väljer Spöket som ny kreativ partner.
Foto: Pressbild
Götaplatsgruppen har under ett decennium etablerat sig som en av Göteborgs starkaste aktörer för konceptrestauranger. Nu skruvar man upp kommunikationen genom att alliera sig med reklambyrån Spöket.
Götaplatsgruppen ligger bakom restaurangkoncepten Tavolo, Toso, Bar Himmel, Mr. P, SK Mat & Människor och nyöppnade Vinbaren. Nu har man fått totalansvaret för restaurangverksamheten i World of Volvo, en varumärkessatsning signerad Volvo AB och Volvo Cars som öppnar under våren 2024. I takt med att man skalar upp verksamheten har Kia Cohn Linde utsetts till marknadsansvarig för Götaplatsgruppen och uppstickarbyrån Spöket till kreativ partner.
– Vi valde Spöket av den enkla anledningen att vi gillar deras orädda sätt och coola ton. Till skillnad från många andra byråer slipper man fluff till förmån för hög kreativ höjd. Vi ser fram emot att lansera de nya restaurangerna tillsammans men också att växla upp vår kommunikation för de redan etablerade, säger Kia Cohn Linde i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Megabygget där svenskarna ska uppleva varumärkets själ – vi hälsar på i Volvos miljardhem
Spöket ansvarar för koncernens samtliga sociala medier, där fokus ligger på att skapa högkvalitativ content. Dessutom är Spöket partner i övergripande kommunikationsstrategier och grafisk formgivning för hela gruppen.
Man har också tagit fram ett brandingkoncept för restaurangerna på World of Volvo och sjösätter i skrivande stund en pr-strategi.
Tobias Müller, vd på Spöket, kommenterar:
– Detta är ett hedersuppdrag för oss. Sju restauranger med sju identiteter som ligger Göteborgarna varmt om hjärtat. Lyckligtvis är Götaplatsgruppen ett kreativt gäng så vi pratar oftast samma språk och har väldigt kul ihop.