Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 16 December 2020, 09:21
Spoon blir Rekryteringsmyndighetens nya strategiska kommunikationsbyrå. Samarbetet inleds bara månader innan myndigheten byter namn.
2017 återinförde regeringen skyldigheten att mönstra och genomföra den militäriska grundutbildningen med värnplikt, en förändring som påverkar alla årskullar födda 1999 och framåt. Värnplikten hade då varit avskaffad sedan 2010.
Ansvariga för det administrativa kring värnplikten i Sverige är Rekryteringsmyndigheten, en myndighet som nu inleder ett samarbete med Spoon som strategisk kommunikationsbyrå. En del i Spoons uppdrag är ett mer långsiktigt varumärkesarbete som kommer av att myndigheten i februari 2021 byter namn till Plikt- och prövningsverket.
– Att Rekryteringsmyndigheten valt Spoon som strategisk partner kring kommunikation till landets alla unga, är så klart glädjande och spännande. Detta är ett förtroendeuppdrag och ytterst viktigt, inte minst nu när det svenska totalförsvaret växer och allt fler unga svenskar ska rekryteras till att fullfölja värnplikten, säger Helena Kämpfe Fredén, strateg och kundansvarig på Spoon.
Varje år får cirka 100 000 18-åringar brev från myndigheten där de ombeds fylla i ett mönstringsunderlag och huruvida de är intresserade av att göra lumpen. Därefter kallas 15 000 till mönstringen varav 5 000 blir antagna.
– Vi är troligen den första myndighet som ungdomar överhuvudtaget kommer i kontakt med och det gör att vi tar vårt uppdrag på största allvar. Vi kompletterar den formella information som går ut från myndigheten med en analog och digital kampanj. Vi ser mycket fram emot hur Spoons kreativa upplägg tas emot av målgruppen, säger Marinette Nyh Radebo, kommunikationschef på Rekryteringsmyndigheten.
Uppdraget kommer att utföras med kompetenser från Spoons systerbyrå Oh My. Båda byråerna är en del av det nya byrånätverket People People People.
Spoons team:
Helena Kämpfe Fredén, kundansvarig
Meryem Can Bolin, mångfaldsrådgivare
Gabriella Wialla, strategisk kommunikationsrådgivare
Linda Fagerlind, projektledare
Kristian Gustafsson, creative director
Jakob Dahlbäck, UX (OhMy)
Anna Thanner, copywriter (OhMy)