Byråval
Startar byrå – med slimmade kostnader
Publicerad: 20 januari 2016, 10:53
Ulrika Good och Martin Hummel-Gradén Foto: Mikael Göthage.
Copywritern Ulrika Good och art directorn Martin Hummel-Gradén ligger bakom byrån Ulrika & Martin. Tanken är att reducera kundens kostnader till den kreativa produktionen i en tid där marknadsbudgetar blir allt tightare.
Ulrika Good har under sina 30 år som copywriter arbetat på byråer som Valentin&Byhr, Goss, CP+B och Dear Friends Shout. För tio år sedan vann hon och Goss ett Guldägg för kunden Glitter. På Dear Friends Shout arbetade hon ihop med art directorn Martin Hummel-Gradén. I höstas lämnade de byrån för att starta upp en egen byråverksamhet i Göteborg.
Ulrika & Martins erbjudande bygger på att de erbjuder kommunikationslösningar till ett lågt pris genom att ta bort kostnader som dyra lokalhyror och företagsbilar i en tid där markandsbudgetarna krymper.
– Eftersom vi jobbar bra ihop så har vi pratat om det här ett tag. Jag har 30 års erfarenhet och Martin 15 år så vi har både bred och djup kompetens. Vi kan ta hand om stora marknadsprocesser och känner oss prisvärde eftersom vi bara tar betalt för kärnverksamheten. Eftersom många på kundsidan arbetar med tighta budgetar känner vi att vårt erbjudande ligger rätt i tiden, säger Ulrika Good till Resumé.
För att lansera byråns erbjudande har duon släppt filmen "Bullprincipen" där man förklarar vad kunderna behöver betala för. Sedan i november har byrån arbetat med kunder som Svenska Mässan i Göteborg, fotbollslaget Gais och C More.
Upplever du att de höga kostnaderna är ett problem för många byråer?
– Problemet blir att många byråer sitter på för höga kostnader. I slutändan riskerar både byrån och kunden bli missnöjda, eftersom byråerna inte kan få lönsamhet om de lägger tillbörlig tid på kunder med mindre budgetar.
Kommer ni främst att inrikta er på kunder i Göteborg och Västsverige?
– I första hand, men vi ser inga större geografiska begränsningar.
Martin Hummel-Gradén har genom åren i branschen arbetat på bland annat Abby Norm, TBWA, Shout och PS Communication. Förra våren belönades han med ett Guldägg i kategorin Event för kunden Liseberg och kampanjen ”Den roliga kön”.