Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Startups som byråval - så funkar det

Publicerad: 9 november 2016, 18:45

På startups frodas innovation.

Foto: Colourbox.

Startups har rykte om sig att vara agila, utmanande och drivna. Men är de rätt partners när det kommer till kommunikationslösningar? Resumé har frågat Starcom och Vizeum, som båda samarbetat med startups.


Ämnen i artikeln:

VizeumStarcomStartupsJonas DahlquistMediebyråer

För tre år sedan började Starcom att kollaborera med startups. Idén skapades när mediebyrån flyttade till nya lokaler och plötsligt hade lediga kontorsplatser att fylla.

– Vi kunde upplåta den platsen till smarta människor i startups som tillsammans gör oss bättre. Den ursprungliga tanken var att låta dem sitta där i sex månader. Blev vi smartare skulle de få sitta kvar, annars inte, säger Jonas Dahlquist, vd på Starcom.

Och kvar blev dem. I dag delar Starcom kontor med fyra bolag. En VR-studio, en social produktionsbyrå, en som jobbar med innovationsprocesser och så ett kreatörsteam.

– Med hjälp av dem kan vi exempelvis inspirera kunderna i VR, de får komma till våra lokaler och testa. Våra startups bidrar till inspiration och kunskap men också möjligheten att skapa aktiveringar som vi inte är vana vid i traditionell media.

Ett exempel är ett case som utvecklades för Svenska Kyrkan. I stället för att skapa banners utvecklade startupen Story by Machine en metod för att via mobilen och datorn tända ljus på kyrkogårdar för avlidna nära och kära.

Hur stor roll spelar startup-samarbetena i er lönsamhet?
– Det är inte lönsamhet som är primärt i det här fallet, utan att vi knuffas framåt i våra erbjudanden till våra kunder. Vi har inte utvärderat lönsamhetsnivåerna, men kan erbjuda en helt ny typ av proaktivitet för våra kunder. Därför blir det väldigt bra, säger Jonas Dahlquist.

Även Vizeum experimenterat med startup-samarbeten. I fjol berättade den dåvarande vd:n Frippe Stenberg om den nya satsningen Sparks. Verksamheten gick ut på att matcha kunderna med relevanta startup-satsningar i Sverige och världen. Men på grund av ett ledningsbyte har projektet lagts på is.

– Initiativtagarna jobbar inte kvar på Vizeum, men projektet är superbra och viktigt. Generellt arbetar vår koncern aggressivt och aktivt för att hitta ny kompetens från alla möjliga branscher, speciellt från startups, eftersom det ligger i deras DNA att jobba agilt och dynamiskt, säger Ebba Kilman, som är inne på sin andra vecka som vd på Vizeum.

Hon tillägger:

– Just nu är det oklart hur vi ska hantera projektet framöver, jag behöver mer tid för att kunna utvärdera det.

Generellt då, hur kan ni som byrå dra nytta av startups?
– Vi kan lära oss mycket om snabbhet, mod, hur det är att agera utmanare när inte en enda krona är given. För startups är ju kraven på lönsamhet ofta brutal. Av oss kan de lära sig av vår långa erfarenhet av media och marknadsföring på strategisk och operativ nivå.

Ser du några nackdelar med att som byrå samarbeta med startups?
– Nej. Min grundinställning är att mycket framöver kommer att handla om samarbeten och att lära av varandra. Ett slags frenemytänk. Vi kan inte hålla distans vare sig från startups eller bolag som Google och Facebook. Och vid närmare eftertanke är Google bara 18 år – en finnig tonåring. Se hur snabbt det gått för dem. Den som själv försöker komma på lösningar för alla utmaningar kring digital transformation och hur vi ska tackla den, är fel ute.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.