Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Stim väljer Volt – ska få fler att betala för musiklicenser

Publicerad: 4 Mars 2021, 09:14

Foto: Press

Volt ska bland annat hjälpa upphovsrättsorganisationen Stim att bli konkurrenskraftiga på marknaden för bakgrundsmusik, det vill säga den musik som hörs på restauranger och i butiker.


Ämnen i artikeln:

Volt

Nu står det klart att den kreativa byrån Volt blir ny kommunikationspartner till upphovsrättsorganisation Stim, som företräder tonsättare. Den icke-vinstdrivande medlemsorganisationen har idag cirka 90 000 anslutna musikskapare och förlag. 

I den pitch som genomfördes i höstas var målet att hitta en byrå som kan hjälpa organisationen att driva sin varumärkesförflyttning, och få fler att vilja skaffa och betala för musiklicenser. 

– Vi är oerhört stolta över den musik vi representerar och värdet den skapar, men vi har saknat verktygen för att presentera vår musiklicens på ett sätt som engagerar kunder och musikanvändare i näringslivet. Volt lyckades inspirera oss internt och guida oss fram till vad vi behöver göra för att få till en röd tråd i försäljningen säger Adina Broström, Head of general licensing på Stim, i ett pressmeddelande.

Parterna har redan börjat med att utveckla Stims framtida kommunikation. Nu väntar arbete med att utveckla en strategi samt ett kommunikationskoncept med mål att göra Stim konkurrenskraftiga på marknaden för bakgrundsmarknaden, alltså musiken som hörs i bakgrunden på till exempel restauranger eller butiker. 

– Stim har en stor fördel i att deras musik inte bara väcker känslor, den ger också bevisad effekt i affärssammanhang. Och som byråns effekt-person känns det extra kul att få hjälpa Stim att berätta om det på ett sätt som når både hjärta och hjärna, säger Rebecka Gustafson, strateg på Volt.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.