Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Storpitchen avgjord: Telia byter mediebyrå

Publicerad: 13 April 2018, 12:47

Group M-byrån Wavemaker tappar storkunden Telia. Det uppger källor för Resumé. Ny byrå blir Carat.


Ämnen i artikeln:

TeliaWavemakerKommunikationsbyråerGroup MMediebyråer

Telia är en av Sveriges största annonsörer. Sedan mer än 15 år tillbaka har de anlitat MEC (numera Wavemaker) som mediebyrå. Teleoperatören har varit en av byråns absolut största uppdragsgivare.

Telia har tidigare vid några tillfällen konkurrensutsatt samarbetet, men då valt att fortsätta jobba med Group M-byrån. Men inte den här gången.

Efter en omfattande pitch har de valt att istället skriva avtal med Carat som är en del av Dentsu Aegis.

Varför har ni bytt och varför föll valet på carat?
– Vi är på vår största förändringsresa någonsin för att bli ett enklare och modernare Telia. Det innebär att vi kontinuerligt utvärderar hur och på vilket sätt vi kommunicerar, säger Anne Gro Gulla, marknadschef på Telia och fortsätter:

– Vi har haft ett långt och framgångsrikt samarbete med Wavemaker, men har bestämt oss för att det är rätt timing för ett byte av byrå för Telias varumärke. Carat har visat på en stark strategisk förståelse för vår förändringsresa att bli ännu mera data- och insiktsdriven i vår kommunikation. Under pitchen har de visat på ett bra helhetstänk genom alla kundsegment, kategorier och kanaler. Vi fortsätter vårt samarbete med Wavemaker genom vårt varumärke Halebop.

Hur har upphandlingen gått till – regelrätt eller har ni valt direkt?

– Vi har följt vårt ordinarie regelverk och utvärderat flertalet byråer, avslutar Anne Gro Gulla.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.