Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Stort intresse för Resumés 24/7-byrå

Publicerad: 12 Augusti 2015, 12:56

Resumés 24/7-byrå är igång

Foto: Colourbox

Intresset är stort för Resumés nystartade 24/7-byrå. Efter bara ett dygn hade ett 100-tal personer anmält sitt deltagande. Här är några röster om initiativet.


Ämnen i artikeln:

Zeke TastasKarin RosellClaes de FaireResumé

24/7-byrån bygger på realtidshändelser och ska hjälpa marknadschefer och kreatörer att kopplas samman. Kreatörerna kan när som helst på dygnet mejla in en idé som bygger på en dagsaktuell händelse. Om marknadschefen nappar på en annons betalar denne 25 000 kronor till kreatören. Om marknadschefen vill fortsätta göra affärer med kreatören görs detta direkt sinsemellan.

Över 100 stycken anmälningar har kommit in till 24/7-byrån.

– Intresset har varit överväldigande och gårdagen fick vi ägna helt åt att ta emot namn. Det ska bli väldigt kul att se hur det utvecklas och jag gläds åt det enorma intresserat, säger Resumés chefredaktör Claes de Faire.

För Halebops marknadschef Karin Rosell är Resumés initiativ rätt.

– För Halebop handlar det om här och nu och det som händer idag. Vår målgrupp är ung, vilket gör det extra viktigt, säger hon och berättar om ett eget exempel:

– För ett par år sedan gjorde vi den uppmärksammade reklamfilmen ”hockey” som handlar om att en kille kommer ut som gay i ett omklädningsrum. När vi sedan såg nyheten att Kiruna hockey hade bytt till regnbågsfärgade tröjor så ändrade vi direkt i vår film och klippte in klubbens nya regnbågsfärgade tröjor. Detta gjorde vi tillsammans med vår byrå Honesty. En sådan grej är kul att göra just den dagen det händer – nästa dag är det passé.

Vad är din förhoppning av 24/7-byrån?

– Jag hoppas att det kommer lite roliga förslag, nya tankar och idéer. Det bygger ju förstås på att många kreatörer ansluter sig och också tycker det är bra.

Hur ser du på realtidsmarknadsföringen på sikt?

– Framtiden tillhör de små och snabba, inte de stora och långsamma. För vår del är sociala medier en av våra huvudkanaler, vilket säger att det är oerhört viktigt att vara här och nu, säger Karin Rosell.

Tomas Carrfors, copywriter och partner på Svensson reklambyrå, är nyfiken på vilka förfrågningar som kan komma att dyka upp.

– Framför allt vilka typer av marknadschefer som kommer att använda sig av en sån här tjänst. Personligen hade jag tyckt att det var tråkigt om våra uppdragsgivare gick hit innan de bad oss. Det här blir ju då både ett sätt för mig att hålla koll på dem och träffa nya.

Vad ser du för potential i tjänsten?

– För mig som kreatör så är jag hela tiden på jakt efter nya roliga utmaningar, som byråledare efter nya roliga intäkter och som människa efter nya roliga kontakter. För uppdragsgivaren att stötta sin inhousebyrå med kreativa injektioner utifrån, för jag tror att det blir mest inhouse-byråledare som kommer att höra av sig för att få en quick fix då och då.

Hur ser du på realtidsmarknadsföringen på sikt?

– Vi gjorde en annons för Ikano bank dagen efter helikopterrånet mot G4S där vi hade en bild på en leksakshelikopter och copyn "I Småland föredrar vi banklånare" och så var det reklam för deras smålån. Effekten av den var att de uppfattades som snabbfotade och lite finurliga, vilket var i linje med varumärkesstrategin och därför bra. Att koppla ihop rätt företag med rätt händelse och rätt budskap är kraftfullt och kommer nog alltid att vara det. Men det måste ha bäring i varumärket och strategin. Annars blir det lösnäsor.

Adam Reuterskiöld, från Åkestam Holst, är också en av de kreatörer som anslutit sig.

– Jag tycker om det enkla i att då och då bara köra på. Med detta inte sagt att förberedelser och genomarbetade koncept är en motsats, det är ju snarare tvärtom. Långsiktiga och strategiska reklamkoncept skapar förutsättningar för snabba idéer och det är just det jag gillar med en idé på morgonen och sen införande på eftermiddagen, säger han.

Alla gillar dock inte initiativet 24/7-byrån. Zeke Tastas, Creative Director på River, kallar i en statusuppdatering på Facebook idén för destruktiv. Han utvecklar tankarna för Resumé.

– Jag håller med om att hastighet är i viktigt. Och jag håller med om att reklam - i sin bredaste definition - i ökande grad behöver vara samtidsrefererande och rotad i samtalsämnen som redan finns, relevant idag och prick nu. Men spexiga idéer är inte lösningen. Hastighet behöver styrfart, alltså strategisk riktning, säger Zeke Tastas och fortsätter:

– Resumé som en av landets viktigaste branschinstitutioner signalerar med detta projekt antingen respektlöshet eller okunnighet om värdet av långsiktig kreativ kommunikation. Vi har i Sverige idag ett reellt problem i allt för korta relationer mellan byrå och kund med genomsnittliga samarbeten på tre år. Dessa relationer behöver förlängas och samarbetsformerna utvecklas, det är ett projekt som borde ligga närmare Resumés hjärta.

Zeke Tastas hoppas på att initiativet startar en debatt.

– Hoppas att det väcker en viktig debatt och inte bara motarbetar en bransch som äntligen, efter ett halvt sekel i samma form, faktiskt håller på att utvecklas och återuppfinna sig självt.

Claes de Faire svarar Zeke Tastas.

– Vi driver medier år 2015. Det är svårt och min strategi är att aldrig stå stilla. Vi måste pröva oss fram och hela tiden se hur vi kan utmana och utveckla oss själva. För oss finns det i dagsläget ingen intäktsmodell för 24/7-byrån utan de enda som tjänar pengar är kreatörerna som gör jobben. Jag är ödmjuk inför kritik och invändningar men det här är ett experiment och ska betraktas som ett sådant. Fler kommer, säger Claes de Faire.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.