Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Stort intresse för Tele2 efter brytningen med F&B

Publicerad: 10 november 2015, 10:21

Pernilla Oldmark och Fåret Frank.

Foto: Pressbilder.

Forsman & Bodenfors valde att gå skilda vägar med Tele2 efter 16 år tillsammans, vilket Resumé berättade om i förra veckan. Nu uppvaktas jätteannonsören flitigt.


Ämnen i artikeln:

Tele2Pernilla OldmarkForsman & BodenforsThomas Ekman

Det var nog många byråledare som gnuggade händerna när nyheten kom i torsdags i förra veckan. Brytningen, som enligt de båda bolagens vd:ar skedde på Forsman & Bodenfors initiativ, kom sig av att utvecklingen behövde få momentum.

– Under årens lopp har vi ständigt diskuterat hur vi ska komma vidare och förnya oss. Då har vi alltid hittat framåt. Men det här läget, att vi avslutar vår relation på ett bra sätt, visar på en sundhet i relationen, sa Tele2:s vd Thomas Ekman till Resumé i förra veckan.

Nu visar det sig att flera byråer redan fått guldvittring och uppvaktar Tele2.

– Vi ser ett stort intresse från många olika parter, både mindre och större byråer, mer eller mindre nischade. Nu håller vi på att ta fram kravprofilen. Vi vet vilka behov vi har och utifrån den kommer vi att välja byråer, säger kommunikationsdirektören Pernilla Oldmark.

Kan det bli så att uppdraget läggs ut på flera byråer?
– Det är alldeles för tidigt att säga. Jag försöker vara så öppen som möjligt för många olika förslag.

Pernilla Oldmark vill inte närmare uppge vilka de uppvaktande byråerna är, men hon säger att det är bra kandidater som har hört av sig och att många vill komma och presentera sig.

I arbetet med att ta fram kravprofilen involveras berörda medarbetare, enligt Oldmark. Om ungefär två veckor beräknar hon att kravprofilen är färdigställd.

Enligt TNS Sifos reklammätningar för 2014 är Tele2 Sveriges 12:e största annonsör. Under fjolåret investerade de 388 miljoner kronor brutto i sin marknadsföring.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.