Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

StudioNoc bryter med NOA

Publicerad: 21 Oktober 2016, 09:00

StudioNoc drivs vidare av Erik Rune, Dev Malhotra och Staffan Gille.

Brand experience-byrån StudioNoc väljer att stå på egna ben efter tre år i det nordiska nätverket.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølNoaThe North AllianceStudioNoc

När The North Alliance (NOA) bildades där snart tre år sedan ingick StudioNoc (tidigare Knock) som en del i nätverksbygge. Byrån skulle bidra med sin expertis inom events och brandexperience, men synergierna verkar inte ha blivit vad man hade hoppats på. Därför bryter sig byrån loss och återgår till att arbeta i egen regi. Det är trion Erik Rune, Dev Malhotra och Staffan Gille som ska driva byrån vidare.
– Vi har eftersökt en flexibilitet, eftersom vi ofta samarbetar både med andra byråer och inhouseavdelningar hos våra kunder. NOA har flera bolag som vi fortfarande samarbetar med, men också flera som har andra fokusområden än oss. För att enklare kunna samarbeta med fler aktörer så blev det naturligt att söka oss utanför nätverket, säger Dev Malhotra på StudioNoc.

Hur då?
– Exempelvis en filmproduktion kan bestå av en regissör och producent. Sedan tar man in de rätta personerna för projektet. För oss är det viktigt att ha ett stort antal partners som vi kan teama upp med för rätt projekt, och där behöver vi ha en större arena.

Byrån sitter kvar i lokalerna på Kungsgatan ett tag till och kommer att jobba vidare med NOA-byråerna i vissa projekt.
– Vi kommer fortsätta att ha ett samarbete med The North Alliance. Det här går inte att klippa rakt av. Vi har pågående projekt ihop nu, och siktar på att ha ett fortsatt samarbete framöver, säger Dev Malhotra.

Hur går det för StudioNoc i dag?
– Konjunkturen slog till ganska sent för oss. Där övriga branschen i ett tidigare skede märkte att marknadsavdelningarna drog ned kom det senare för oss. Det var en period där vi kände att uppdrag som var planerade drogs in sent i processen. Men StudioNoc har funnits sedan 1995, och finns fortfarande kvar, vilket är längre än många andra byråer. Nu får vi möjligheten till en nystart i en mindre kostym.

Ångrar du att ni gick med i NOA?
– Nej, det gör jag inte. De här nästan tre åren har varit väldigt intressanta och lärorika på alla sätt.

Trion kommer dock att behålla sina aktier i NOA. Exakt hur den affärsmässiga uppgörelsen ser ut vill Dev Malhotra inte berätta. Historiskt har StudiNoc bestått av cirka 15 medarebtare, men nu blir de alltså bara en kärntrupp på tre personer.
– NOAs fokus ligger inom design, teknik och kommunikation, och vi arbetar
löpande med att utveckla vårt erbjudande och våra produkter inom gruppen. Nu har vi jobbat i snart tre år, och vi arbetar ständigt med att hitta synergier mellan våra bolag. StudioNOC har en fantastisk kreativ spets, men har ett erbjudande som ligger lite utanför våra fokusområden. Därför har vi gemensamt med StudioNOC valt att landa i en lösning där några av de tidigare delägarna driver byrån vidare utanför NOA, säger
Thomas Høgebøl, grundare och vd för NOA i en kommentar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.