Byråval
Svenska kyrkan i upphandling för miljonuppdrag - vill nå ung målgrupp
Publicerad: 26 januari 2023, 09:40
Foto: Johan Nilsson/TT
Svenska kyrkan går ut i byråupphandling för miljoner. Målet är att den nya byrån ska hjälpa kyrkan att komma åt målgrupper som annars är svåra att nå och vända den negativa trenden av tappade medlemmar.
Fler och fler väljer att lämna Svenska kyrkan och intresset för att gå med i kyrkan minskar allt mer. Under 2021 tappade de runt 21000 medlemmar enligt statistik TV4 begärde ut inför kyrkovalet 2022. Nu ger sig Svenska kyrkan ut i upphandling för att utveckla trossamfundets kommunikation, tillsammans med deras internationella biståndsverksamhet Act . Svenska kyrkan söker en byrå med strategisk kompetens och produktionskapacitet för att ta fram kommunikativa material och koncept.
Även om uppdragen involverar stora summor, runt sex till åtta miljoner kronor, ser man det inte som den magiska lösningen för medlemstappet. Fokuset kommer i stället vara på att nå ut till målgrupper som de inte alltid haft kunnat nå särskilt enkelt.
– Det handlar om att visa vad Svenska kyrkan och vår biståndsverksamhet Act Svenska kyrkan är och gör och visa på det sociala arbetet som vi bedriver, säger Pia Dahlén, kommunikationschef Svenska kyrkan.
Den primära målgruppen är unga människor, enligt Pia Dahlén är det en grupp där det finns ett intresse men av olika anledningar vågar man inte söka sig till kyrkan. Och det är där som kommunikationen ska bidra och hjälpa till att lyfta upp bilden av Svenska kyrkan.
– När det kommer till att nå unga människor handlar det om att visa bredden av Svenska kyrkans verksamhet och då finnas där människorna är. Och där kan byråer komma med kreativa nya lösningar, säger Pia Dahlén.
Vilket intresse märker ni från byråer sedan ni gick ut i upphandling?
– Det har varit stort vilket jag är glatt överraskad över. Jag tänkte lite i början ”Hur intressant kan det vara med Svenska kyrkan för byråerna” men det verkar vara intressant med en värderingsstyrd aktör, säger Pia Dahlén.