Byråval
Svenska Spel letar nya byråer
Publicerad: 21 november 2016, 15:44
Bild ur kampanj för Stryktipset.
Ny mediebyrå och sea/seo-byrå står på shoppinglistan när det statliga spelbolaget går ut i ny upphandling.
FT
Fredrik Thambert
Nyligen meddelade Svenska Spel att de söker nya reklam-, pr- och designbyråer för sina varumärken i en stor upphandling. Nu står det klart att den statliga speljätten även avser att upophandla ny mediebyrå samt partner för SEA (Search Engine Advertising) och SEO (Search Engine Optimization) för alla Svenska Spels varumärken.
Förra året investerade Svenska Spel cirka 345 miljoner kronor brutto i reklam enligt TNS/Sifo RM. Upphandlingen ska vara klar till våren 2017. Avtalen löper över två år med option på förlängning med ytterligare två år (1+1). Bolagets nuvarande mediebyrå är OMG.
– Som marknadsledare är det av största vikt att ligga i framkant gällande budskapsrelevans och kreativitet för att nå igenom bruset. Spelmarknaden står inför en omreglering och en spännande framtid väntar Svenska Spel. Vi är mycket nöjda med OMG som under snart 4 år visat sig vara en skarp partner och hoppas att vår framtida partner, oavsett vem det blir, vill fortsätta hjälpa Svenska Spel att sätta en hög standard i den nya spelmarknaden, kommenterar Martin Sundberg, chef Media och Kommunikation på Svenska Spel.