Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Svenskan förnyar sin logga och identitet med hjälp av Volt

Publicerad: 27 april 2022, 05:45

Förnyad logga och särskiljande element ska ta svenskan till högre höjder.

Volt har tillsammans med Svenska uppdaterat sin logotyp och varumärkeskapital. Resultatet, anser duon är en modern, digitalt anpassad visuell identitet som de hoppas ska stärka det digitala genomslaget.


Ämnen i artikeln:

SvDVolt

– Våra läsare är nyfikna, vill utmanas med nya perspektiv och inspireras. Det är med dem i åtanke vi går till jobbet varje dag. Det är med dem i åtanke vi ser över vårt varumärke, förändras och föryngras. Vi är väldigt glada över att få göra det här arbetet tillsammans med Volt och är otroligt stolta över resultatet, säger Karin Nilsson marknadsdirektör på Svenska dagbladet.

I arbetet tillsammans med Volt har man sett över varumärkestillgångar och förnyat Svenska dagbladets identitet för att fungera bättre i digitaliseringen och signalera förändring. Det karaktäristiska blå strecket under logotypen har utvecklats till en asymmetrisk och flerdimensionell form, för att spegla Svenska dagbladets ambition att vrida och vända på perspektiven. Färgpaletten är utökad med fler färger och mer klara toner. 

Både logotyper, tidningshuvuden och typsnitt har uppdaterats i samarbete med Göran Söderström och Letters of Sweden. Man har även tagit fram ett helt nytt typsnitt med namnet Ester Blenda efter Ester Blenda Nordström, legendarisk SvD-reporter och en av Sveriges första undersökande reportrar. Alla delar i identiteten har behandlats utifrån ett digitalt perspektiv till hemsidan, i appar och den egna kommunikationen, men är även anpassade för att fungera i print. 

– Att få jobba med ett så välkänt varumärke är så klart otroligt hedrande. Det har varit en ynnest att få utveckla identiteten och modernisera logotyp och typsnitt. Det har också varit spännande att få tolka dynamiska dimensioner, som genomlyst en stor del av identiteten, säger Michael Lee Bjerkö, Design director på Volt.  

Den nya identiteten har införts successivt på sajten, i appar och i tidningen från och med den 26 april.

 

Arbetsgrupp:

Volt

Design Director: Michael Lee Bjerkö

Junior Designer: Kevin Gibba 

Projektledare: Jenny Meckbach Sehlstedt 

Produktionsledare: Viveka Hilding

Strateg: Rebecka Gustafsson

Art Director: Ludvig Ehrenstråhle

Copy: Arvid Nittve

 

Svenska dagbladet

Visuell chef: Ebba Bonde

Marknadsdirektör: Karin Nilsson

Brand Manager: Anna-Karin Liljeblad

Product Designer: Tim Holmberg 

Communication Designer: Sebastian Toussaint

 

Letters from Sweden:

Typsnittsdesigner: Göran Söderström

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

SvDVolt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.