Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Sveriges 68 mest prisade byråer

Publicerad: 5 mars 2014, 08:37


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer

Nu är inte reklampriser avgörande för utvecklingen,  ännu en evig  sanning, men det visar trots allt på vilket fokus branschen  har och hur  svårt den har att greppa en ny värld.

För reklampriser  borde vara,  för att ha ett berättigande, en bekräftelse på förändringar i  branschen  och inte bara byråernas interna ryggdunkarkalas.
Och om vi  tittar  på de vinnarna det senaste åren visar det sig att nytänkandet  letar sig  in i prislistorna in i prislistorna trots priskategoriernas   ålderdomliga struktur. Vilket tyder på att reklampriserna förljer med   sin tid. Några av förra årets mest hyllade kampanjer skulle inte ha   varit möjliga för tio år sedan. Ännu mindre hade då fått pris i någon   reklamtävling.

Ta TBWAs kampanj för popgruppen Shout Out Louds   lansering av låten Blue Ice. Skivan lanserades med ett kit där tio   utvalda personer i världen själva fick göra skivan av is. Det var länge   sedan en svensk singel fick så mycket internationell media.

Eller  DDB  Stockholms inbjudningar till Bonnier Konsthall i form av en   Spotifylista.. Det gav genklang bland unga museibesökare vilket är just   den målgrupp som Bonnier Konsthall vill nå.

Mest omvälvande var   kanske RBKs Natalia Project för Civil Rights Defenders. Ett armband,   kopplat till sociala medier, som förföljda människorättskämpar kan bära.   Armbandet väckte inte bara intresse runt hela världen utan löste  delvis  uppdragsgivarens huvudsakliga uppgift: att skydda människor som  kämpar  för mänskliga rättigheter.

Tre exempel, och det finns många  fler, på  att gränser mellan media, kommunikation, reklam och själva   produkterna/tjänsterna som ska kommuniceras har suddats ut. Alla tre   prisades i diverse olika kategorier utan egentligen passa in. Om det nu   spelar någon roll.

I år har vi inte med internationella priser på  vår  lista eftersom vi ville få ut Byråvalsguiden tidigare i år. Om man  gör  ett överslag på de svenska framgångarna vid utländska reklampris så  var  det samma byråer som även vann mest i Sverige. Undantagen är  Family  Business och RBK som på vår lista troligtvis har en lägre  placering än  vad de borde ha om internationella priser räknats med.

Bäst  som  vanligt är Forsman & Bodenfors. Detta trots att byråns episka   Volvokampanj med Jean-Claude Van Damme inte hann tävla under 2013. DDB   Stockholm "som vanligt" näst bäst trots att byrån inte hade någon stor   omvälvande kampanj under året.

TBWA:s tredjeplacering är   intressantare. Det var länge sedan som byrån räknades bland de stora   prisvinnarna i Sverige och 2013 var man tredje bäst på reklampriser. Och   det berodde inte på någon enstaka oerhört framgångsrik kampanj utan   priserna fördelades bland flera uppdragsgivare och kategorier. Från den   vemodiga Guldäggsfilmen för Adressängring till isskivan för Shout Out   Louds.

Det visar på att det rör på sig i den svenska byråvärlden. Trots - eller kanske på grund av - alla konservativa reklampriser.

1. FORSMAN & BODENFORS
Att F&B är Sveriges mest prisade byrå lär knappast komma som en överraskning. Byrån från Göteborg har dominerat svensk reklam i snart två decennier och trots att den kreativa chefen Filip Nilsson lämnade byrån förra året finns det inget som tyder på att dominansen skulle mattas av.

En av Forsman & Bodenfors styrka är bredden. Det är inte ovanligt att en reklambyrå vinner massor av priser med en lyckad kampanj under ett år. Men F&B vinner nästan alltid i de flesta tävlingar och kategorier.

En av förra årets mest prisade kampanjer var kalendern Faktum Hotels för de hemlösas tidning Faktum  i Göteborg och organisationen bakom tidningen. Kalendrarna säljs av de hemlösa som därmed höjt sina marginaler betydligt.

– Forsman & Bodenfors har betytt jättemycket för oss. Kalendrarna har förstärkt vårt varumärke men även gjort skillnad för vår ekonomiska verksamhet, säger Faktums marknadschef Åse Henell.

Samarbetet inleddes för tre år sedan och det var byrån som kläckte idén med att producera en kalender med de bästa fotograferna och kreatörerna. Det blev en omedelbar succé. Förra årets kalender där de hemlösas "boplatser" framställdes som exklusiva hotell blev även internationellt uppmärksammad.

Forsman & Bodenfors bidrar med i stort sett all kommunikation från organisationen. Från annonspluggar i GP och Sydsvenskan till strategier.

– Vi känner att vi kan framstå som en mycket mer professionell organisation och har en röd tråd i all kommunikation vi gör.

Faktum är Forsman & Bodenfors pro bonouppdrag. Åse Henell påpekar att hon jobbat på andra företag som haft F&B som byrå men hon upplever inte att Faktum blir behandlad på något speciellt sätt.

– Enda skillnaden är att vi måste prioritera projekt som vi kan göra tillsammans. De kan ju inte lägga ned hur mycket tid som helst på oss.

2. DDB STOCKHOLM
DDB Stockholm är Sveriges största och mest framgångsrika nätverksbyrå. Men DDBs mest framgångsrika, och framför allt mest prisade, kampanjer är sällan traditionella i sitt utförande och medieval. Ofta annorlunda och med en hög kreativ nivå.

Minns "Rolighetsteorin" för Volkswagen och "Har du det som krävs?" för Försvaret.

En av de senaste årens mest kreativa kampanjer är DDBs vernissageinbjudan med Spotifylistor för Bonnier Konsthall. För utställningen "Mer än ljud", en grupputställning med fokus på ljud i konsten, fick kompositören Hans Berg skapa musik till de olika verken. Musiken fick titlar som arrangerades i form av en Spotifylista som skickades ut som inbjudningar. Spotifylistorna fick stor medial uppmärksamhet och svarsfrekvensen från de inbjudna var anmärkningsvärt hög.

Det här var en del i konceptet "Inte för alla" som DDB tog fram till Bonnier Konsthall 2011 när samarbetet inleddes.

– Uppdraget från början var att stärka vårt varumärke och öka kännedomen om Bonnier Konsthall i framför allt yngre målgrupper. Vi har inte möjlighet som många andra att mäta kommunikationens effekter så vi kan inte säga exakt vad som gett vad men 2012 och 2013 blev våra bästa besöksår, säger kommunikationsansvarig Sofia Curman.

Konst och reklam har visserligen ett långvarig men ändå komplicerad relation. Det gäller även DDB Stockholm och Bonnier Konsthall även om Sofia Curman till en början inte anser att det är invecklat.

– Vi är beroende att få hit besökare men vi vill inte göra mainstreamreklam heller. Jag ser inte att jag jobbar med reklam för Bonnier konsthall utan kommunicerar vad vi gör på olika roliga kreativa sätt. Fast vi använder printannonsering, utomhusannonsering också.

3. TBWA
För tio år sedan var TBWA en av Sveriges mest inflytelserika byråer. Men efter flera avhopp från några av de viktigaste medarbetare försvann byrån ut åt sidan. Byrån Waters Widgren tog över och bildade en ny byrå som i sin tur blev uppköpt till 51 procent av internationella nätverket TBWA.

Byrån är fortfarande relativt liten, i antalet anställda, men har förmågan att göra stor reklam och förra året innebar att man kunde ta hem en stor reklamprisskörd. Och priserna fördelade sig på flera kampanjer. Från den innovativa lanseringen av popbandet Shout Out Louds nya skiva i form av en spelbar isskiva, till printannons för Moderna museet och en hjärteskärande kärleksfilm för Adressändring.

TBWA och Adressändring inledde sitt samarbete 2008. Ett samarbete som fördjupas.

– Adressändring har sedan starten för nästan 20 år sedan haft en väldigt hög grad av outsourcing av vår verksamhet och vi är ett litet huvudkontor på åtta personer. Därför är våra samarbeten med byråer väldigt viktiga. De får fungerar som vår förlängda arm på ett sätt som andra företag med egna marknadsavdelningar inte gör, säger Kia Johansson, vd på Adressändring fram till årsskiftet 2014.

Folk masskonsumerar knappast Adressändrings tjänster vilket innebär att man får jobba med kommunikationen med långa perspektiv.

– Det handlar om att både göra saker som är relevanta här och nu men även ha ett mer strategiskt perspektiv. I dag har ledtiderna för marknadsföring blivit allt kortare. Man planerar inte som en gång i tiden utan i dag krävs det att man är snabb. TBWA är kreativa men även leveranssäkra.

Nu har samarbetet pågått i mer än sex år vilket är länge när en byrårelation är drygt tre år i snitt.

– Det finns en poäng att bryta samarbeten om de inte fungerar men samtidigt tror jag att man ska vara eftertänksam och försiktig.

– I en relation finns det ju alltid två sidor. Du måste även vara en bra beställare och vara tydlig med vad du vill och ska du ha byrå som hjälper till med strategisk utveckling är det inte lyckat för kontinuiteten att byta var tredje år.


Se resten av de mest prisade byråerna i den digitala Byråvalsguiden

Ämnen i artikeln:

Reklambyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.