Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Sveriges mest prisade - Look who's winning

Publicerad: 7 December 2016, 17:23

Look who's winning.

Att Forsman & Bodenfors är Sveriges mest prisade byrå även 2016 är inget som överraskar. Det är placeringarna under som visar på att det trots allt rör sig lite bland de svenska byråerna.


Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjByråtoppenForsman & Bodenfors

Trots att några omgångar av Resumés Månadens kampanj kvarstår är den sammanräknade topplistan över Sveriges mest prisade byråer 2016 klar nu när priserna i 100-wattaren och Spinn är utdelade.

Forsman & Bodenfors toppar sammanräkningen som vanligt. Byrån vann mer än vanligt och samlade ihop nästa dubbelt så många poäng som tvåan.

Men det som imponerar med F&B:s insamlade poäng är bredden av kampanjer man vunnit med. Från Vintersaga åt Volvo till Karims kiosk för Comviq och mycket däremellan. Byrån är Sveriges största och har även bredd i sitt utbud, från pr till print, som mindre byråer inte mäktar med. Det ger mycket priser.

Vad man kan notera är att F&B 2016 har varit stark på pr. Pr-vinster i Guldägg och Cannes Lions bland annat (för Coop och FN).

Placeringarna under F&B visar dock på en del förändringar. Förra årets tvåa DDB Stockholm har tappat några placeringar och i år är det Garbergs som har vunnit näst mest. Det är First Person Shooter för Björn Borg och pro bono-uppdraget Abused Emojis för Bris som gett utdelning i listan. Framför allt dominerade Garbergs dr-tävlingen Guldnyckeln.

Årets raket är naturligtvis Ingo som klättrat upp från förra årets 18-placering till tredje plats i topplistan. Trots att Swedish number lanserades först under våren i år. Å andra sidan blev det storslam vid 100-Wattaren. Byrån har även vunnit mycket med sina kampanjer för Lidl.

Åkestam Holst placerade sig som vanligt bra och har vunnit med sin printannons för Pressbyrån, snöräddarappen för Audi och The Singing Sailor för Svenska Freds.

Längre ned i listan har Edelman Deportivo klättrat snabbt efter storvinst i Spinn för Give a Beep för Hövding.

Intressant trend är att de traditionella byråerna satsar mycket på content marketing. Volontaire, DDB och Åkestam är ett exempel på byråer som vann mycket på Content Awards.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.