Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

SVT väljer Åkestam Holst

Publicerad: 4 Oktober 2018, 09:21

Åkestam Holst creative director Magnus Jakobsson och vd Petronella Panérus.

Foto: Niklas Palmklint

Efter en omfattande upphandling väljer Sveriges Television att inleda ett långsiktigt samarbete med Åkestam Holst som reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstSVTReklam

SVT står i ett läge där ett nytt sändningstillstånd börjar gälla 2020 och den nya finansieringsmodellen med största säkerhet träder i kraft redan nästa år. I den kontexten inledde SVT en strategiskt viktig upphandling av reklambyråpartner tidigare i år. Marknadschefen Christer Mellstrand valde mellan 8 byråer, några fick chansen att presentera sina lösningar och valet föll slutligen på Åkestam Holst, Sveriges mest kreativt prisade reklambyrå de senaste åren.

– Valet föll på Åkestam Holst för deras engagemang, passion och förståelse för vår verksamhet. Därtill blev vi överraskade av deras presentation. Det ska sägas att vi fick in väldigt många bra anbud. Och det var ett privilegium att ta del av lösningarna, säger Christer Mellstrand till Resumé.

SVT hade tidigare ett avtal med hela tre reklambyråer; Garbergs, Ingo och Forsman & Bodenfors. En struktur man rev upp för några år sedan:

– Det var nog en bra tanke när upphandlingen utlystes. Men det blev väldigt svårt att jobba och därför valde vi att inte förlänga det avtalet.

I samband med valet gjorde SVT en upphandling för att paketera valbevakningen. Marknadschefen valde då Forsman & Bodenfors för projektet som tog fram konceptet "Fler perspektiv". I upphandlingen kring en långsiktig reklambyråpartner stod byråerna inför ett både taktiskt- (marknadsföra utbudet för maximal effekt) och ett mer öppet strategisk scenario (problemlösning utifrån SVT:s uppdrag).

– Åkestam Holst hade bäst förståelse för vad SVT är för företag, organisation och hur uppdraget ser ut.

På Åkestam Holst hemsida kommenterar byrån den nya kunden med att de är exalterade över att jobba med ett av de "mest prestigefyllda varumärkena i Sverige" och "SVT har bokstavligt talat producerat en stor del av våra gemensamma barndomsminnen och gett oss underhållning, information och ögonblick som har haft stor påverkan på Sverige, om och om igen."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.