Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Tele2 begraver Fåret Frank

Publicerad: 4 Oktober 2016, 11:41

Foto: Andreas Elgstrand (montage)

Efter åtta år som frontfigur har han spelat ut sin roll. Nu är Fåret Frank ett minne blott. – Han har varit en älskad medarbetare men står för en position som vi inte längre står för, säger marknadsdirektören Åse Holmberg.


Ämnen i artikeln:

Fåret FrankTele2Åkestam HolstForsman & BodenforsÅse Holmberg

Den 5 november 2008 såg reklamfiguren Fåret Frank för första gången dagens ljus. Allt under den göteborgska parollen "Born to be cheap", signerad Forsman & Bodenfors.

Då ville varumärket anta en ännu tydligare utmanarposition som ett billigare alternativ till Telia. Men åren har gått och marknaden förändrats. Så även Tele2, som sedan två år tillbaka positionerar sig med flexibilitet och generösa surfmängder.

Marknads- och kommunikationsdirektören Åse Holmberg förklarar att diskussionerna om att begrava det populära fåret inleddes redan med den tidigare byrån F&B. Det definitiva beslutet fattades internt redan vid årsskiftet under det kortvariga arbetet med King.
– Han har varit en älskad medarbetare men står för en position som inte längre står för. Det är svårt att använda honom som budbärare, säger hon och utvecklar:

– Frank togs fram hösten 2008. Då hade vi en position som var centrerad kring att vara billig. Men vi började resan redan 2014 med Tele2.0 där vi jobbar tydligare mot en värdeposition. Det skavde när vi skulle ta ut våra bevis med värdefokus med honom som budbärare. Nu är det dags för Frank att hitta nya utmaningar, och för oss att ta fram ett kommunikativt manér som stämmer överens med positionen.

Har vi sett den sista filmen med honom?
– Det har vi gjort, även om man aldrig ska säga aldrig.

I dag kom nyheten att Tele2 inleder ett nytt samarbete med Åkestam Holst. De har fått i uppdrag att ta fram ett nytt koncept som kommer att synas någon gång i början av nästa år.
– Vi funderade kring vilka på byråer på marknaden som kan vara intressanta. Vi valde att approchera Åkestam Holst och fråga om de ville påbörja en dialog. Sedan har vi pratat med dem under hösten där möttes vi på ett bra sätt. Valet blev naturligt.

Vilka andra byråer var med?
– Det är en känslig fråga för de inblandade så jag väljer att inte kommentera. Men det var flertalet.

Var det problematiskt att de arbetar med er konkurrent Tre?
– För oss har det inte varit problematiskt. Det är en relation dem emellan. Åkestam Holst har varit professionella och inte kommenterat arbetet med dem.

Redan nästa vecka kommer vi att få en se ny Tele2-kampanj utan Fåret Frank. Den är skapad av pr-byrån Edelman Deportivo och designbyrån Kurppa Hosk som båda arbetar med varumärket sedan tidigare.

Tele2 passar även på att skicka med en avskedskommentar från Frank:

"I love those guys. I mean, Tele2 is like a family for me. They know me better than my own mom. But, you know, it comes a day when you have to leave the flock and go your own way."

Här är den sista filmen Frank medverkade i:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.