Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Tele2 jobbar helt inhouse – har pausat samarbetet med Åkestam Holst

Publicerad: 21 Februari 2020, 10:38

Parterna kommer inte att genomföra några aktiviteter under hela 2020.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstTele 2

I november 2019 rapporterade Resumé om att Åkestam Holst var en av byråerna inblandade i Telenors reklambyråpitch, detta trots att byrån sedan 2016 jobbade med konkurrerande Tele 2. Vid tillfället ville inte NoA:s Sverigechef Petronella Panérus kommentera uppgifterna och några veckor senare stod det klart att Nord DDB gått vinnande ur pitchen.

LÄS MER: Så ska Jonas Lundquist bygga Tele 2 framåt 

Och nu kan Resumé berätta att Tele 2 helt gått över till att jobba inhouse. Redan för några veckor sedan berättade Jessica Morales, byråchef på Åkestam Holst, att Tele 2 numera sköter de nya uttagen i konceptet ”Obegränsad” på egen hand. Hon berättade även att parterna inte har några planerade aktiviteter under 2020.

– Det är helt odramatiskt. Vi har satt ett koncept och nu när de gör nya uttag på den kommunikativa riktningen så har Tele 2 valt att göra det på egen hand.

Det är en av era största kunder. Hur kommer det här slå mot intäktssidan?

– Det här är ingen överraskning utan vi har haft en löpande dialog med Tele2 om deras behov.

Sedan en tid tillbaka finns Tele 2 inte listade bland Åkestam Holsts kunder.

LÄS MER: Här är Tele 2:s och Comhems utmaningar 

Samarbetsperioden mellan Åkestam Holst och Tele 2 kan beskrivas som händelserik. Under perioden har Tele 2 inlett en stor inhousesatsning, snabbt övergett det konsumentinriktade konceptet ”School of Power”, bytt marknadsdirektör från Åse Holmberg till Jonas Lundquist och gått samman med Comhem.

Givet att det varit en så händelserik avtalsperiod, har samarbetet fungerat som ni tänkt er?

– Vårt samarbete har alltid fungerat utmärkt, med tydliga ansvarsområden och stor respekt för varandra, skriver Jessica Morales i ett mejl till Resumé.

Tele 2 är en av Sveriges största annonsörer och hade 2019 en mediebudget på 297 miljoner kronor.

LÄS MER: När lammet tystnade – därför övergav Tele 2 fåret Frank
LÄS MER: Tele 2 skrotade skolan – här är nya konceptet 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstTele 2

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.