Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Telenor i pitch – väljer reklambyrå inom kort

Publicerad: 11 November 2019, 14:52

Telenorfamiljen har varit bärande i Telenors kommunikation sedan början av 2010-talet.

Telekomoperatören Telenor är på jakt efter en ny reklambyrå. Enligt Resumés uppgifter är upphandlingen på väg att avslutas och valet står mellan tre byråer.


Ämnen i artikeln:

TelenorReklambyrå

Inom kort kommer en av Sveriges större annonsörer att ha gjort sitt val av ny reklambyrå. Telekomoperatören Telenor, med medieinvesteringar på 120 miljoner kronor under årets nio första månader (Kantar Sifo bruttoinvesteringar januari-september 2019) befinner sig i slutet av sin pitchprocess. Enligt Resumés uppgifter står valet mellan tre byråer.  

Telenor och Acnes samarbete inleddes 2016. Under åren har reklambyrån vidareutvecklat det Lowe Brindfors-framtagna kommunikationskonceptet Telenor-familjen. Samarbetet har innefattat Telenors samtliga reklamtjänster, från reklamfilmer till retail och CRM. Det har också varit händelserika år där Bredbandsbolaget gick upp i Telenor under förra året, där operatören satsat på att bygga en ny inhousebyrå.

Vid sidan av de strategiska förändringarna avled en av skådespelarna som medverkat i Telenorfamiljen, Michael Perlitz, under våren. I augusti lanserade operatören en kampanj där de utmanade den gängse uppfattningen i debatten om skärmtid genom att ifrågasätta vanför livet online skulle vara mindre värt än det offline.

Fler strategiska förändringar kan vara att vänta på en marknad som präglats starkt av branschglidning och fusioner de senaste åren.  I mitten av oktober meddelade Nent och Telenor ett samgående mellan Viasat Consumer och Canal Digital. Ett nytt bolag inom satellit betal-tv och bredbands-tv där Telenor äger 50 procent av aktierna. 

I september kom nyheten att Telenor bytte mediebyrå från Starcom till Phd. Vid sidan av huvudvarumärket har bolaget även det egna lågprisalternativet Vimla sedan fem år tillbaka.

”Av affärsskäl så kommenterar vi som vanligt inte eventuellt kommande eller pågående upphandlingar utan kommunicerar detta när något nytt finns att säga”, skriver Tobias Clewemar, head of marketing strategy i ett sms till Resumé. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

TelenorReklambyrå

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.