Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Telenor väljer Nord DDB

Publicerad: 25 November 2019, 12:40

Telenors marknadschef Linda Wetterborg och varumärkeschef Tobias Clewemar är nöjda med sitt byråval Nord DDB.

För några veckor sedan berättade Resumé om att Acne tappar Telenor sedan telekombolaget gått ut i pitch. Nu står det valet faller på Nord DDB som ny huvudbyrå i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBTelenor

Telenors pitch har varit en av höstens hetaste upphandlingar med flera av de största byråerna. Enligt Resumés uppgifter stod det mellan Åkestam Holst, Volt och Nord DDB i slutrundan. I dag presenterar telekombolaget Nord DDB som varumärkets nya huvudbyrå.

– Telenor har haft ett speciellt år där vi kört ett koncept under en längre tid och där förutsättningarna mycket tragiskt ändrats. Det hände saker under året (Michael Perlitz död reds. Anm.) som vi inte kunde råda över. Men det är inte huvudskälet till att vi har gjort den här förändringen. Vi vill jobba mer integrerat än med ett klassiskt reklamfilmskoncept, på ett sätt som fungerar för hela Telenor. Vi vet i dagsläget inte om det blir med Telenorfamiljen eller inte, säger Telenors varumärkeschef Tobias Clewemar till Resumé.

Varför Nord DDB?
– Framför allt visade de ett stort mod för kategorin, med nya och annorlunda vinklar. De gjorde ett gediget hårt jobb och det var väldigt tydligt att de verkligen, verklligen ville  jobba med oss.

Att ni gör den här förändringen hur ska man se den i relation till rörelserna på er marknad?
– Det är tydligt att branschen har utvecklats med mindre aktörer som tar större plats och det har blivit viktigare för oss att bygga prispremium och erbjuda någonting annat än lågpris. Det gör man både genom rationella och emotionella argument.

– Vi tror alltjämt att varumärkesbyggande kommunikation har stor påverkan. Inte minst mot de som inte är kunder i dag. Men i framkomsten av nya kanaler handlar det mer om kundupplevelsen och att telekombolagen måste vara duktiga i varje touchpoint.

Hur ser ni att ni kan utveckla den konceptuella kommunikationen?
– Jag ber om att få återkomma där. Generellt kan vi ta ICA som exempel som, inga jämförelser i övrigt, skapade ett kompletterande koncept som kretsar kring matinspiration. Jag säger inte att det är den lösning vi ska göra, men det visar hur svårt det kan vara att täcka allt med ett och samma koncept.

– Telenorfamiljen har varit väldigt viktig i form av reklamkapital och vi är både stolta och nöjda över konceptet. Jag tror det är viktigt, oavsett hur vi gör att man vet vad man går till när man bryter med ett koncept. Det behöver finnas en tydlig riktning.

Hur ser du på balansen mellan varumärkesbyggande och taktiskt?
– Det finns inget färdigt svar. Man måste ha båda, även om det är ett tråkigt svar. Du kommer inte konvertera om du inte har gjort dig valbar genom varumärkesbyggande och du måste göra det enkelt för konsumenten att handla när och där de vill.

Vilken är de största utmaningarna för dig och marknadschefen Linda Wetterborg som Nord DDB ska hjälpa till med att lösa?
– Att bygga prispremium och se till att ha ett varumärke som sticker ut och erbjuder ett mervärde på en marknad där det blir trängre och trängre. Det är svårt att vinna kunden med rationella fördelar i dag. Du måste ha den emotionella kopplingen. det är där det kommer att avgöras.

Nord DDB har inte arbetat med telekomsektorn på några år, men hade Teliakontot fram till för drygt tre år sedan. Telenor har tidigare haft Acne som huvudbyrå, ett samarbete som pågått sedan 2016.

– Ett extremt kul besked för oss, hela telekom-branschen är en spännande kategori där marknadsföring aldrig varit viktigare. Under processen har vi upplevt Telenor som väldigt progressiva, och vi har mött ett team med hög ambition, stor kunskap och en inställning och energi som gör att vi verkligen ser fram emot att få följa med på deras resa, säger Andreas Dahlqvist, vd på NORD DDB Stockholm.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Nord DDBTelenor

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.