Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Tidigare Honesty-delägare startar byrå – ska para reklamserier med HiQ:s digitala lösningar

Publicerad: 4 Februari 2020, 15:10

Martin Marklund, Petrus Kukulski och Emil Clase gick skilda vägar med Walter Naeslund efter tio år med Honesty. Nu startar trion byrån Season5. I samarbete med HiQ ska de gifta reklamserier med digital affärsutveckling.


Ämnen i artikeln:

HiQPetrus KukulskiHonestyMartin Marklund

Season5 består av kreatörerna Martin Marklund och Petrus Kukulski som under två decennier låg bakom flera omtalade reklamkoncept under sin tid på både McCann och Honesty såsom Spray, Teliafamiljen, Djuice, Halebop samt karaktären Alejandro Fuentes Bergström. Vd för verksamheten blir Emil Clase. Byrån kommer att kombinera kreativitet och rörliga format med digital affärsutveckling, i samarbete med HiQ. Teknikkonsulten har dock inget ägande i byrån.

Emil Clase berättar att trion startade upp byrån i oktober och har hunnit samarbeta med HiQ i flera projekt. De vill inte berätta om vilka kunder de jobbar med, men säger samtidigt att samarbetet med teknikbolaget kommer att avspegla sig på nykundslistan som de kommer att gå ut med ”inom kort”.

– Vårt samarbete med HiQ är den enda logiska vägen framåt när det blir allt svårare att nå konsumenten med sitt reklambudskap, säger Emil Clase.

Teknikkonsulten HiQ:s kommunikationschef Erik Ridman säger sig ha haft koll på grundartrions arbete under en lång tid och tror att kombinationen tekniska lösningar och kreativitet lämpar sig bra eftersom den digitala kundresan blir en viktigare del av varumärket. Ett mer heltäckande och digitalt kommunikationserbjudande genom att kombinera sammanhängande reklamvärldar med den senaste tekniken och affärsutvecklingen.

Hur ser samarbetet med HiQ ut?
Ytterligare ett sätt att bryta igenom bruset är också att man kan förenkla och förbättra själva produkten eller tjänsten som vi kommunicerar, affärsutveckling helt enkelt. Då vi sitter i HiQ:s lokaler får vi på ett naturligt sätt tillgång till deras enorma kompetens. Oavsett om vi pratar mjukvaruutveckling och affärskritisk IT, mobilitet, simuleringsteknik, spel och underhållning så leder de utvecklingen. HiQ blir en pusselbit som gör oss ännu mer effektiva när vi skapar integrerade kampanjer för kundens samtliga kanaler, säger Emil Clase.

Hur kommer ni konkret att gifta digital affärsutveckling med serier?
Utvecklingen av nya produkter och tjänster är beroende av att marknadsföringsstrategierna finns med från början, att man vet vad uppgiften för kommunikationen är. När affärsutveckling och reklam från början samarbetar ökar chansen att skapa en potent och fungerande helhet och att vi därigenom kommer igenom med vår reklam. Med andra ord, genom att slå ihop affärsutveckling med omtyckta, tydliga och prisvärda koncept ger vi våra kunder mest reklamkapital per satsad krona, säger Emil Clase.

Vad kan ni skala bort när ni inriktar er så hårt mot film?
Det är en relevant fråga. Ofta när vi pratar om serier tänker folk just så, vad skalar ni bort? Men faktum är att under våra 20 år i branschen har vi gjort i princip lika mycket digitalt, radio, print, utomhus, direktreklam som vi gjort reklamfilm. Det är snarare så att vår emotionella idé ofta startar i rörligt media, och sedan broderas ut i andra relevanta kanaler för kunden. Vi bygger alltid en helhet därav de fantastiska resultat vi uppnått i våra mätningar för många av våra kunder, säger Martin Marklund och fortsätter:

 – Det är också lätt att gå lite vilse när man pratar film – att tankarna främst leder till TV-reklam. Vi föredrar hellre att prata om skräddarsydda rörliga format som dyker upp i olika digitala sammanhang.

Varför tror ni så starkt på reklamkapital och serieformatet när färre och färre håller fast vid långsiktiga koncept?
Det är ingen hemlighet att reklam idag har svårare än någonsin att orka bryta igenom bruset. Vi befinner oss mitt i en informationstsunami. Våra kampanjer ska inte bara tävla med rekordmycket annan reklam utan också med Netflix, TikTok och tusentals poddar mm. Lägg sedan till verktyg som adblockers och så vidare så inser man snabbt att det blir svårare och svårare att nå fram till konsumenten, säger Martin Marklund.

Martin Marklund utvecklar varför han föredrar sammanhängande reklamvärldar framför ”one-offs”. Vilket också har stöd i forskning från bland andra Sara Rosengren och Micael Dahlén.

– Först ser vi alltså till att berätta underhållande historier som folk vill ta del av trots att det råkar vara reklam. Därefter ser vi till att vara uthålliga och orka berätta de här historierna om och om igen, tills man som mottagare börjar känna igen idén, karaktärerna och miljön. Det är först då vi har chans att bryta igenom bruset. Och det är först då som reklamkapital skapas. ICA-reklamen är och förblir ett fint exempel på det. Seriens mekanik är helt enkelt lockande och naturligt för hjärnan. Det är därför serier i dag vinner mark över långfilmer. Vårt byrånamn Season5 bygger på denna enkla serie-logik. Och sen att det blev en femma är en blink till den femte årstiden, det vill säga något okänt, att vi gör det här i samarbete med HiQ.

Hur har ni säkrat behovet på marknaden/köparsidan?
Det kommer alltid finnas kunder som vill ha sammanhängande reklamvärldar som man tycker om. Kan du sedan producera de här världarna med en egen studio, där vi själva ansvarar för regi, klippning, casting så får du ner kostnaden avsevärt, vilket gör att fler kunder kan börja överväga att köpa in på koncept som har en rörlig kärna, säger Petrus Kukulski till Resumé.

I flera år hade Honesty ett av branschens genomgående starkaste bokslut med byråmarginaler mellan 20-30 procent. Byrån grundades 2009 av Walter Naeslund som tillsammans med sina tidigare kollegor från McCann Martin Marklund, Petrus Kukulski och Emil Clase byggde en byrå med tydliga koncept som signum för bland annat Halebop, Beijer Bygg, Länförsäkringar och Riksgälden.

Under de sista åren skalade Honesty ned verksamheten. I februari 2019 rapporterade Resumé om att det bara var delägarna kvar. Under hösten samma år köpte Walter Naeslund ut de övriga delägarna tillsammans med Julia Anjou.

Var ni överens med Walter Naeslund om hur allt löste sig?
– När vi tittar tillbaka på våra tio år på Honesty känner vi stolthet över de olika koncept som vi producerat. Och som både genererat fina resultat åt våra kunder och resulterat i bland annat 100-wattare och guldägg, säger Emil Clase och fortsätter:

–  Men allt har sin tid, och efter tio år kändes det som vi hade gjort den resan färdigt. Walter hade börjat med sin satsning på poddar och i höstas inledde vi en dialog med HiQ som vi tyckte var spännande. Kort och gott, vi gav varandra frihet att göra det vi ville. Inga konstigheter. Vi är alla entreprenörssjälar som gillar att bygga nytt. Så vad gäller Walter, kan vi bara önska honom lycka till med hans byrågrupp. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.