Byråval
Tiktok byter pr-byrå i Sverige från BCW till Friends Agenda
Publicerad: 20 maj 2022, 12:57
Liv Sandberg är Managing Director, Global Business Solutions på Tiktok Nordics.
Efter bara ett och ett halvt år avslutas samarbetet mellan Tiktok och BCW Global. Ny pr-byrå för den snabbväxande plattformen är Friends Agenda. Den snabbväxande plattformen vill inte kommentera byråbytet.
Kring årsskiftet 2020/2021 blev BCW Tiktoks lokala kommunikationsbyrå i Sverige. Det uttalade målet var att öka kännedomen om appens varumärke för användare och annonsörer. Detta skedde kort efter att bolaget hade öppnat kontor i Sverige och rekryterat Facebooks tidigare head of agency Liv Sandberg som nordisk chef.
I uppdraget skulle BCW ansvara för den kinesiskägda plattformens kommunikation både mot konsumenter och företag.
– Vi ska inte sticka under stol med att vi är riktigt stolta över att ha vunnit uppdraget - vilket ställde extra krav på djupgående kunskaper kring Gen Z-marknadsföring och annonsörernas behov, sade Marta Karlqvist, vd för BCW Group Nordics, i ett pressmeddelande då.
Nu står det klart att samarbetet mellan BCW och Tiktok är avslutat. I stället har techjätten valt att inleda ett samarbete med Friends Agenda. Enligt det senaste bokslutet, för räkenskapsåret 2021, hade byrån fem anställda. Omsättningen ökade med 25 procent till 17,7 miljoner kronor (14,1 mkr). Även rörelseresultatet (EBIT) förbättrades med 45 procent till 3,3 miljoner kronor (2,2).
Varken Tiktok eller BCW Global vill kommentera det avslutade samarbetet.
Under det senaste året har Tiktok släppt en rad funktioner för annonsörer och användare, men också kritiserats. Bland annat för att hur algoritmen påverkar ungas pysiska hälsa negativt vilket uppmärksammades i en granskning av SvD.
Tiktok är den snabbast växande sociala plattformen sett till användare de senaste åren, men det kinesiskägda bolaget har hittills varit förtegna om användartillväxten i Sverige.
Globalt har appen omkring en miljard användare och redan 2020 använde nästan hälften av svenska barn appen dagligen, enligt en rapport från Internetstiftelsen.