Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråval

Tomorro' blir Swedavias nya reklambyrå – lägsta pris vann

Publicerad: 20 Juni 2016, 09:55

Terminal 5, Arlanda.

Foto: Daniel Blom

UPPDATERAD. Swedavia byter Åkestam Holst mot Tomorro'. Se hela anbudslistan här.


Ämnen i artikeln:

SwedaviaUpphandlingReklambyrå

Det var i februari som statliga Swedavia gick ut i upphandling om ny reklambyrå. Åkestam Holst har haft uppdraget sedan 2012. Byrån har bland annat utvecklat ”The Climate Portal" på Arlandas terminal 5, där vädret simuleras live från hela jorden i tre olika rum.

I konkurrens med 23 andra byråer står Tomorro' som vinnare. Deras uppdrag blir att stötta Swedavia inom de tre största affärsområdena Aviation Business, Real Estate och den kommersiella affären med fokus på retail, mat och dryck samt parkering.

Byrån vann med lägsta anbudspriset på 2 441 250 kronor. Tvåan och trean på listan hade anbudspris 2 775 000 kronor respektive 2 857 500 kronor.

– För sex år sedan när vi gick från Luftfartsverket till Swedavia var det viktigt att sätta varumärket. Nu ligger fokus mer på intäkter och taktisk försäljningskommunikation. Det var rätt höga skallkrav – vi behöver någon med flexibilitet och diversitet och som har bred kompetens inom både B2B och B2C. Tomorro' är en bra byrå som kan stödja oss, säger Isabell Seirafi, chef marknads & pr, till Resumé.

Resumé har blivit kontaktade anonymt om att det ska vara fråga om prisdumpning och att byrån har lagt sig så lågt som 500 kronor i timmen.

"Man behöver inte vara en erfaren byråledare för att förstå att ett snittpris på den nivån inte går att försvara ekonomiskt", skriver källan.

Stämmer det och är det i så fall rimligt?
– Vi går aldrig ut med info kring villkor för våra RAM-avtal. Tomorro' har fått uppdraget och prissatt det utifrån olika typer av kompetens. Det är klart att det var ett bra pris. Tomorro' kommer arbeta mycket tillsammans med inhouseavdelningen där vi har tre grafiska formgivare idag.

Pamela Nyman, projektledare och varumärkesstrateg, ger källan svar på tal.

– Effektiva arbetsprocesser är en av nycklarna i vårt framgångskoncept. Vi har medvetet lagt oss lågt, men 500 kronor i timmen stämmer inte. Det är inte så att vi har prisdumpat och är omedvetna om konsekvenserna.

Hur känns det att få det här uppdraget då?
– Det är jätteroligt såklart. Med vår expertis inom just kommersiella upplevelser såsom handel, mat och alla andra typer av varumärken som har stora konsumentflöden och köpkraft som bränsle kände vi direkt att vi är rätt partner för Swedavia.

Det nya avtalet träder i kraft omgående och är skrivet på ett år, med chans till förlängning ett år i taget, max fem år. Avtalet har ett uppskattat värde på fyra miljoner årligen.

Namnen på övriga deltagande byråer är sekretessbelagt. Priserna ser ut som följer:

Tomorro AB, 2 441 250
Leverantör A, 2 775 000
Leverantör B, 2 857 500
Leverantör C, 2 895 000
Leverantör D, 2 977 500
Leverantör E, 3 187 500
Leverantör F, 3 352 500
Leverantör G, 3 429 750
Leverantör H, 3 496 500
Leverantör I, 3 586 500
Leverantör J, 3 615 000
Leverantör K, 3 626 250
Leverantör L, 3 628 500
Leverantör M, 3 660 000
Leverantör N, 3 690 000
Leverantör O, 3 694 500
Leverantör P, 3 926 250
Leverantör Q, 3 945 000
Leverantör R, 3 990 000
Leverantör S, 4 057 500
Leverantör U, 4 302 000
Leverantör V, 4 380 000
Leverantör X, 4 710 000
Leverantör Z, 5 295 000

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.