onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Tycker timarvoden är förlegat – lanserar ny betalmodell

Publicerad: 2 mars 2017, 09:40

Adore You:s grundare Martin Brolin, Daniel Enström och Petter Säfwenberg.

Digitala designbyrån Adore You slutar från och med nu att ta betalt för antal timmar de jobbar. I stället fokuserar man på det värde som skapas.

Ämnen i artikeln:

Designbyråer

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Bakgrunden till byråns förändring är att man vill utmana ett i branschen i vad man själva anser ett "förlegat tänk". Grundartrion anser att byråer och leverantörer har fastnat i att fokusera på att räkna antalet timmar och beläggningsgrad, vilket allt för ofta går före det som är väsentligt - att säkra värdet man levererar.

– Det är så lätt att hamna i konsultfällan och fokusera på timmarna i stället för leveransen. Det gynnar ingen. Det har snackats länge om det här, men jag har inte sett några konkreta åtgärder, säger Adore Yous vd Martin Brolin till Resumé.

Initiativet kallar Adore You för inbeta. I en värld med hög förändringstakt tror de att det blir än viktigare att kvalitet och fokus på att skapa värde sätts framför timmar som räknas ner. Med förändringen understryker de att kärnan av uppdraget blir att med engagemang och erfarenhet lösa uppdragsgivares utmaningar i den digitala världen.

– För att kunna fokusera på det vi brinner för, är bra på och för att utnyttja vår potential som team fullt ut behöver vi göra ett omtag på vår modell. För oss är det är inte vår tid vi säljer, utan värdet vi ska åstadkomma och vår motivation till att göra riktigt bra saker, säger Adore You's medgrundare Daniel Enström.

Vilka risker ser du med timarvoden?
– Att kvaliteten blir underordnad tiden. Det handlar om beläggningsgrad i första hand och för en kreativ verksamhet är det superfarligt, säger Martin Brolin.

Hur ser er alternativa modell ut?
– Vi fokuserar på andra variabler och mätpunkter för kunden som mer handlar om utfallet av det arbete vi lägger ned, våra samlade erfarenheter, kompetens och engagemang.

Utöver teamet med Adore Yous grundare kommer byrån att öppna upp sitt befintliga nätverk med underkonsulter för de kunder byrån arbetar med. Nätverket är omfattande och har byggts upp sedan 2009 och består av underkonsulter med spetskompetens inom teknik, design och innehållsskapande.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev