Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråval
Publicerad: 18 Augusti 2020, 08:38
”Creuna hade ett kreativt och användarfokuserat förslag som även kändes väldigt realiserbart”
Foto: Henrik Trygg
Creuna har fått uppdraget att ta fram en digital tjänst som ska öka skärgårdens attraktivitet.
Ämnen i artikeln:
CreunaFinlands näst största stad Åbo och den svenska Skärgårdsstiftelsen har tillsammans startat ett projekt med arbetsnamnet Archipelago Access. Målet är att öka skärgårdens attraktivitet, utveckla skärgårdsturismen på ett hållbart sätt och presentera skärgården mellan Åbo och Stockholm som en mer sammanhängande och tillgänglig destination.
Det ska ske med en digital tjänst som är tänkt att fungera som en gemensam digital entré till både Stockholm och Åbo skärgård, och fungera som en guid för turister genom sina skärgårdsvistelser före, under och efter besöket.
Creuna fick uppdraget efter en lång och omfattande byråupphandling.
– Creuna hade ett kreativt och användarfokuserat förslag som även kändes väldigt realiserbart, säger Ulrika Palmblad-Wennergren på Skärgårdsstiftelsen i en kommentar.
Projektet kastar loss med en gång och redan till sommaren 2021 kommer tjänsten finnas tillgänglig för alla målgrupper.
Ämnen i artikeln:
Creuna