Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Valentin & Byhr bakom Millennium-kampanj

Publicerad: 2 september 2015, 11:30

Ögat i Valentin & Byhrs kampanj för Millenium-boken.

Foto: Valentin & Byhr

Hemlighetssmusslet är över. Det är Göteborgsbaserade reklambyrån Valentin & Byhr som ligger bakom kampanjen för David Lagercrantz Millenniumbok. Uppdraget fick dem redan för ett år sedan.


Ämnen i artikeln:

NorstedtsValentin&ByhrDavid LagercrantzBoktips

Samma sekretess har gällt för Valentin & Byhr som för David Lagercrantz. Att inte prata med någon innan lanseringen av den fjärde Millenniumboken "Det som inte dödar oss".

Nu kommer kampanjen där Valentin & Byhr leker med begreppet bevakning. Kampanjen kretsar kring det rörliga ögat som synts runt om i Stockholm – bland annat i Stockholms tunnelbana, på Teliahuset, stadshuset och på Norstedts fasad på Riddarholmen. Ögat syns på omslaget till boken och speglar innehållet som handlar om övervakningssamhället.

Jörgen Einéus är projektledare på Valentin&Byhr.

– Vi leker med känslan av övervakning, trycker på den osäkerhet som finns hos människor. I ögat ser vi både underrättelsetjänster och hackerkulturen, NSA och Edward Snowden, övervakningen och motståndet, säger han i en kommentar.

Kampanjarbetet har varit topphemligt. Bara ett fåtal personer på Norstedts fick tillgång till manuset. V&B var en av de utvalda aktörerna som fick ta en titt på delar av den.

– Ett av dem var beskrivningar av den autistiske pojken. Det var det stycket vi byggde omslaget på. Vi ville fånga pojkens tomma blick, men utan att han kändes som ett offer. Sen fick vi delar av intrigen, ett stycke om attacken mot NSA, vilket vi byggde kampanjen på. Vi hade bara de här fragmenten att gå på, i övrigt var det bara att lita på att vi kunde vår Lisbeth Salander tillräckligt bra.

"Det som inte dödar oss" har sålt slut i hela Sverige och trycks nu i en ny upplaga.

Valentin & Byhr har idag kunder som Volvo, Skanska, Findus och Santa Maria. Byrån har runt 100 medarbetare.

Se kampanjfilmen här nedan.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.