Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråval

Västtrafik söker prisvinnande reklambyrå i 75 miljonersupphandling – F&B riskerar tappa

Publicerad: 5 juli 2022, 13:27

Ett av Västsveriges största konton går ut i reklambyråpitch med ett kostnadstak på 75 miljoner kronor. I utvärderingen av byråerna väger reklampriser tungt.


Ämnen i artikeln:

VästtrafikForsman & BodenforsNyheter

Det har gått 14 år sedan Forsman & Bodenfors tog hem Västtrafik som kund, från reklambyrån Jerlov 2008. Storbyrån har genom åren fått förnyat förtroende av en av regionens största reklamköpare i flera upphandlingar. När trafikoperatören återigen går ut i reklambyråupphandling i höst står mycket på spel, för det handlar trots allt om en prestigekund som renderat flertalet priser i svenska och internationella tävlingar på senare år. Det är också en betydande affär. Det aktuella avtalet skrivs med en reklambyrå på minst tre års tid (maximalt fem år) och har ett kostnadstak på 75 miljoner kronor.

I upphandlingen kommer Västtrafik att väga byråernas anbudspris vägas mot den kreativa förmågan och det är tydligt att bolaget söker efter en byrå som har haft framgångar i reklamtävlingar. Byråerna som lämnar anbud ska ange sina priser och utmärkelser i Sverige och internationellt och kommer att poängsättas enligt nedan.

Västtrafiks kreativa utvärderingsmall:

12 poäng. Världsklass. Fler än 3 medaljer i svenska tävlingar och fler än 3 medaljer i internationella tävlingar.
9 poäng. Sverigeelit. Fler än 2 medaljer i svenska tävlingar.
6 poäng. Enstaka svensk medalj och/eller internationella diplom/nomineringar
3 poäng. Enstaka nominering/diplom i svenska tävlingar
0 poäng. Inga nomineringar/diplom”

 

Utöver de maximala tolv poäng byråerna kan tilldelas för framgång i reklamtävlingar kommer Västtrafik även bedöma hur byråerna arbetar i kreativa processer och hur de ”säkerställer kreativ höjd som ger önskad effekt”. I jämförelse med hur Västtrafik viktar framgångar på tävlingssidan kan byråerna här få 3 poäng.

I bedömningen ger den sammanlagda poängen 0-15 ett prispåslag enligt följande: 15 poäng ger inget prispåslag och där varje poäng under 15 poäng adderas 6,66 % av anbudspriset i prispåslag i utvärderingen.

På senare år har samarbetet mellan Forsman & Bodenfors och Västtrafik resulterat i flera priser i reklamtävlingar. Inte minst kampanjen ”No Douche Bag” har rönt stor internationell uppmärksamhet och belönats med guldägg.

I underlaget till Västtrafik ska byråerna också lämna in två referensuppdrag, varav ett inom offentlig sektor eller avse samhällsnyttiga varor och tjänster.

Västtrafik kräver att byråerna har över 30 miljoner kronor i omsättning och har begärt ut särskilda beskrivningar av och insatser från varje person i den tilltänkta arbetsgruppen som ska vara liknande de begärda referensuppdragen. I arbetsgruppen ska byråerna ange projektledare, produktionsledare, copywriter och art director.

Kvalificerade reklambyråer har bjudits in att lämna anbud fram till den 4 september. Västtrafik avser att skriva avtal med den valda reklambyrån den 18 oktober.

Resumé har under dagen sökt Malin Bernhardsson, marknads- och kommunikationschef på Västtrafik för en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.