Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråval

Vattenfalls upphandling klar: Nord DDB ska bygga varumärket i Europa

Publicerad: 31 Januari 2019, 07:23

Karin Lepasoon Vattenfalls kommunikationsdirektör

När Vattenfall lanserade ny varumärkesplattform under fjolåret gick det statliga bolaget ut i en upphandling. Global kreativ huvudbyrå blir Nord DDB, i Norden inleder varumärket ett samarbete med F&B Factory, medan mediebyrån OMD får större ansvar.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerF&B FactoryVattenfallNord DDBMediebyråer

Under 2018 gjorde Vattenfall om hela sitt varumärke. Bolaget bytte sin logotyp för första gången sedan 1992. Den blågula symbolen renodlades från vågor till en cirkel som är delad på mitten och typsnittet byttes ut mot ett enklare, utan seriffer.

Profilen skulle signalera miljötänk (företaget har sålt brunkålsverksamheten till Tyskland 2016 och ställer om till klimatneutralt företag), skapa grafiska enheter anpassade för digitala plattformar och signalera den globala riktningen.

Bolaget har ett uttalat mål att driva utvecklingen mot en fossilfri generation.

I samband med omstöpningen av varumärket (som har ett uttalat mål att bidra till att vi inom en generation lever fossilfritt )genomförde Vattenfall en upphandling av global kreativ huvudbyrå för alla bolagets marknader för första gången. I det globala uppdraget ingår bland annat att guida de lokala byråerna. Kontot gick till Nord DDB och byrån som haft Vattenfall som kund sedan 2011 då man tog över kunden från Lowe Brindfors får därmed ett utvidgad förtroende.

Att man väljer att ta en en byrå på global nivå handlar om att Vattenfalls kommunikationsdirektör Karin Lepasoon vill bygga ett starka europeiskt varumärke. Nord DDB tog hem uppdraget i konkurrens med flera utländska byråer. Det vinnande teamet från Nord DDB kommer att bestå av personer baserade på våra största marknader, i Stockholm, Amsterdam, Berlin och London. Utöver det internationella ansvaret kommer de också att guida Vattenfalls lokala byråer.

Vattenfall tar också in F&B Factory som nordisk kreativ byrå för att skapa lokal impact genom varumärkesbyggande och köpnära kommunikation.

Den befintliga mediebyrån OMD får också utökat förtroende genom att utöver medierådgivning också ansvara för global digital performance.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.